Matförslag inför undersökningen

Här får du tips och förslag på vad du kan/får äta veckan före undersökningen.

Frukost

Naturellyoghurt /Vaniljyoghurt (utan bitar/kärnor). Skivad banan/Skalat urkärnat äpple eller päron, äppelmos, mango.

Risgrynsgröt, polentagröt, risgrynsgröt, hirsgröt, havregrynsgröt (ej fiber), med banan/äppelmos (slät).

Finmalet mjöl i bröd. Formfranska / tunnbröd/ finmalet dinkel.

Pålägg: ost, smältost, leverpastej, ägg, kalkon, skinka, avokado, skalad gurka.

Välling av havre/majs/vete (ej fullkorn)

Omelett, kokt ägg med kaviar.

Juice utan bitar (undvik rödbetsjuice, eller juice med kärnor/bitar)

 

Huvudmåltid    

Fisk, Fiskgratäng, fiskbullar, tonfisk.  Kött, köttfärs. Köttbullar. Fågel/kyckling. Korv.

Sushi med laxbit/ avokadobit, Misosoppa.

Ris (ej fullkorn), pasta (ej fullkorn), Kokt potatis (utan skal). Couscous (ej fiber).

Släta såser.

Släta/mjuka soppor (Kelda). Fisksoppa. Rotsakssoppor.

Rotsaker (kokade och mjuka) avokado, skalad gurka, skållad tomat (skalad utan kärnor).

Lättare måltider: Omelett (med fetaost, skinka, avokado).  Sill och potatis med gräddfil.  Soppor. Keso med tonfisk och avokado. Pannkaka, ostkaka med äppelmos.

Mellanmål / Efterrätt

Keso / Kvarg med skivad banan/ tärnat skalat äpple/päron. Mango/ Melonbitar. Persika/nektarin (skalad).

Smoothie med banan och mango, persika/nektarinbitar (skalade).

Vitt bröd / tunnbröd med ost/mjukost, avokado/skivat ägg/kaviar, salami, korv.  

Slät glass / Vaniljkvarg med melon. 

Vegetariska alternativ

Vegetarisk frukost

Sojayoghurt/Havreyoghurt. Sojamjölk/havremjölk/mandelmjölk med banan/tärnat äpple eller päron. Mango/melonbitar.

Risgrynsgröt, polentagröt, risgrynsgröt, hirsgröt, havregrynsgröt (ej fiber), med banan, äppelmos.

Vitt bröd /fin maletdinkelbröd /tunnbröd med pålägg. Vegetabilisk ost. Tartex pastej. Nötsmör (slät utan bitar). Avokado. Humus.

Juice (utan bitar) 

Vegetarisk huvudmåltid

Finmalet protein som: Tofu, Miso, Temphe, Seitan, Quorn, Humus. Vegetarisk korv.

Potatis, couscous (ej fullkorn), pasta (ej fullkorn). Risnudlar. Glasnudlar. Kokt potatis, sötpotatis, potatismos. Mjukkokade rotsaker. Avokado, skalad urkärnad gurka.

Rotsakssoppor (mjukkokade), Misosoppa.

Sås baserad på soja/havregrädde.

Olja, vinäger, nötsmör (utan bitar).

Frukt

Mango, Banan, Äpple/päron (skalat, urkärnat). Persika/nektarin (skalat, urkärnat), Melonbitar.  Fruktkött från apelsin (utan frukthinnor).

Vegetarisk efterrätt

Vegetabilisk glass, med fruktförslag enligt ovan.

Ugnsbakade äppelskivor (skalat, urkärnat) med veg. margarin, kanel och havreglass.

Till toppen av sidan