Matförslag inför undersökning

Här kan du få tips på vad du kan äta veckan före undersökningen.

Förslag på frukost

Naturellyoghurt /Vaniljyoghurt (utan bitar/kärnor). Skivad banan/Skalat urkärnat äpple eller päron, äppelmos, mango.

Risgrynsgröt, polentagröt, risgrynsgröt, hirsgröt, havregrynsgröt (ej fiber), med banan/äppelmos (slät).

Finmalet mjöl i bröd. Formfranska / tunnbröd/ finmalet dinkel.

Pålägg: ost, smältost,  leverpastej, ägg, kalkon, skinka, avokado, skalad gurka.

Välling av havre/majs/vete  (Ej fullkorn)

Omelette, kokt ägg med kaviar.

Juice utan bitar (undvik rödbetsjuice, eller juice med kärnor/bitar)

 

Huvudmåltider    

Fisk, Fiskgratäng, fiskbullar, tonfisk.  Kött, köttfärs. Köttbullar. Fågel/kyckling. Korv.

Sushi med laxbit/ avokadobit, Misosoppa.

Ris (ej fullkorn), pasta (ej fullkorn), Kokt potatis (utan skal). Couscous (ej fiber).

Släta såser.

Släta/mjuka soppor (Kelda). Fisksoppa. Rotsakssoppor.

Rotsaker (kokade och mjuka) avokado, skalad gurka, skållad tomat (skalad utan kärnor).

Lättare måltider: Omelette (med fetaost, skinka, avokado).  Sill och potatis med gräddfil.  Soppor. Keso med tonfisk och avokado. Pannkaka, ostkaka med äppelmos.

 

Mellanmål / Efterrätt

Keso / Kvarg  med skivad banan/ tärnat skalat äpple/päron. Mango/ Melonbitar. Persika/nektarin (skalad).

Smoothie med banan och mango, persika/nektarinbitar (skalade).

Vitt bröd / tunnbröd  med ost/mjukost, avokado/skivat ägg/kaviar, salami, korv.  

Slät glass / Vaniljkvarg med melon.

Vegetariska  alternativ

 

Förslag på frukost

Sojayoghurt/Havreyoghurt. Sojamjölk/havremjölk/mandelmjölk med banan/tärnat äpple eller päron. Mango/melonbitar.

 Risgrynsgröt, polentagröt, risgrynsgröt, hirsgröt, havregrynsgröt (ej fiber), med banan, äppelmos.

Vitt bröd /fin maletdinkelbröd /tunnbröd  med pålägg. Vegetabilisk ost.  Tartex pastej. Nötsmör (slät utan bitar). Avokado. Humus.

Juice (utan bitar)

 

Förslag på vegetariska huvudmåltider

Finmalet protein som: Tofu, Miso, Temphe, Seitan, Quorn,  Humus. Vegetarisk korv.

Potatis, couscous (ej fullkorn), pasta (ej fullkorn). Risnudlar. Glasnudlar. Kokt potatis, sötpotatis, potatismos. Mjukkokade rotsaker. Avokado, skalad urkärnad gurka.

Rotsakssoppor (mjukkokade), Misosoppa.

Sås baserad  på soja/havregrädde.

Olja, vinäger, nötsmör (utan bitar).

 

Frukt

Mango, Banan, Äpple/päron (skalat, urkärnat). Persika/nektarin (skalat, urkärnat), Melonbitar.  Fruktkött från apelsin (utan frukthinnor).

 

Efterrätt

Vegetabilisk glass, med fruktförslag enligt ovan.

Ugnsbakade äppelskivor (skalat, urkärnat) med veg. Margarin, kanel och havreglass.

 

 

Förslag på frukost

Naturellyoghurt /Vaniljyoghurt (utan bitar/kärnor). Skivad banan/Skalat urkärnat äpple eller päron, äppelmos, mango.
Risgrynsgröt, polentagröt, risgrynsgröt, hirsgröt, havregrynsgröt (ej fiber), med banan/äppelmos (slät).
Finmalet mjöl i bröd. Formfranska / tunnbröd/ finmalet dinkel.
Pålägg: ost, smältost,  leverpastej, ägg, kalkon, skinka, avokado, skalad gurka.
Välling av havre/majs/vete  (Ej fullkorn)
Omelette, kokt ägg med kaviar.
Juice utan bitar (undvik rödbetsjuice, eller juice med kärnor/bitar)

Huvudmåltider    

Fisk, Fiskgratäng, fiskbullar, tonfisk.  Kött, köttfärs. Köttbullar. Fågel/kyckling. Korv.
Sushi med laxbit/ avokadobit, Misosoppa.
Ris (ej fullkorn), pasta (ej fullkorn), Kokt potatis (utan skal). Couscous (ej fiber).
Släta såser.
Släta/mjuka soppor (Kelda). Fisksoppa. Rotsakssoppor.
Rotsaker (kokade och mjuka) avokado, skalad gurka, skållad tomat (skalad utan kärnor).

Lättare måltider 

Omelette (med fetaost, skinka, avokado).  Sill och potatis med gräddfil.  Soppor. Keso med tonfisk och avokado. Pannkaka, ostkaka med äppelmos.

Mellanmål / Efterrätt

Keso / Kvarg  med skivad banan/ tärnat skalat äpple/päron. Mango/ Melonbitar. Persika/nektarin (skalad).
Smoothie med banan och mango, persika/nektarinbitar (skalade).
Vitt bröd / tunnbröd  med ost/mjukost, avokado/skivat ägg/kaviar, salami, korv.  
Slät glass / Vaniljkvarg med melon. 


Vegetariska  alternativ

Förslag på frukost

Sojayoghurt/Havreyoghurt. Sojamjölk/havremjölk/mandelmjölk med banan/tärnat äpple eller päron. Mango/melonbitar.
Risgrynsgröt, polentagröt, risgrynsgröt, hirsgröt, havregrynsgröt (ej fiber), med banan, äppelmos.
Vitt bröd /fin maletdinkelbröd /tunnbröd  med pålägg. Vegetabilisk ost.  Tartex pastej. Nötsmör (slät utan bitar). Avokado. Humus.
Juice (utan bitar)

Förslag på vegetariska huvudmåltider

Finmalet protein som: Tofu, Miso, Temphe, Seitan, Quorn,  Humus. Vegetarisk korv.
Potatis, couscous (ej fullkorn), pasta (ej fullkorn). Risnudlar. Glasnudlar. Kokt potatis, sötpotatis, potatismos. Mjukkokade rotsaker. Avokado, skalad urkärnad gurka.
Rotsakssoppor (mjukkokade), Misosoppa.
Sås baserad  på soja/havregrädde.
Olja, vinäger, nötsmör (utan bitar).

Frukt

Mango, Banan, Äpple/päron (skalat, urkärnat). Persika/nektarin (skalat, urkärnat), Melonbitar.  Fruktkött från apelsin (utan frukthinnor).

Efterrätt

Vegetabilisk glass, med fruktförslag enligt ovan.
Ugnsbakade äppelskivor (skalat, urkärnat) med veg. Margarin, kanel och havreglass.

 

 

 

Till toppen av sidan