Bra att veta

På Aleris Specialistvård Handen vill vi ge dig en så bra och effektiv vård som möjligt. Vi samarbetar med vårdcentraler/husläkarmottagningar och andra vårdgivare för att kunna ta om hand om dig på bästa sätt.

Kontakta husläkare för remiss

I de flesta fall kommer du till oss via remiss från din husläkare eller annan läkare. Detta underlättar vår planering och innebär en snabbare och mer effektiv handläggning. Vi bokar en tid med dig efter att remissen har inkommit eller så ringer du själv in och bokar en tid. När tiden är bokad får du en kallelse hem i brevlådan. Till vissa mottagningar, som t ex gynekologimottagningen, behövs det ingen remiss. Du kan boka återbesök direkt via telefonbokning på specialistmottagningen. 

Boka och avboka tid

För att lippa telefonköer kan du boka tid via vår uppringningstjänst Tele-Q . Tidsbokning gör du på tfn 08-505 850 00 från kl 7 varje morgon tills kön är fylld. Återbud kan lämnas dygnet runt på samma nummer eller via våra e-tjänster. Återbud måste lämnas senast 24 timmar före avtalad tid. Vid sent återbud eller vid uteblivet får du betala patientavgift samt faktureringsavgift. Detta gäller även patienter under 20 år.

Kontakta oss på nätet dygnet runt

Via våra e-tjänster kan du dygnet runt kontakta oss på ett tryggt och enkelt sätt. Där kan du t ex avboka och omboka tid, förnya recept eller ställa en fråga.

Vad kostar ett besök?

Vi har samma patientavgifter som landstinget. Med remiss kostar det 150 kr i patientavgift till det första besöket. För alla andra besök är patientavgiften 350 kr. Frikort gäller alltid.

Telefonsystemet Tele-Q

På våra mottagningar i Handen använder vi oss av ett telefonsystem som heter Tele-Q. Det är en uppringningstjänst som innebär att du slipper sitta och vänta i telefonkö. Du knappar istället in eller pratar in ditt telefonnummer och blir uppringd av oss senare under dagen.

Enkelt att använda Tele-Q

När du ringer till oss får du en uppmaning om att trycka in eller prata in ditt telefonnummer. När du lämnat ditt telefonnummer får du ett besked av oss om vilken tid du kommer att bli uppringd under dagen. Det går alltid bra att göra ändringar i efterhand om det skulle uppstå något fel. 

Om telefonkön är full

Ibland ringer det många patienter till oss samtidigt vilket leder till hög belastning på telefonsystemet. Då hinner vi tyvärr inte besvara alla samtal under dagen. Istället får du ett besked om att telefonkön är full och att du får återkomma nästa vardag.