Frågor och svar
Här hittar du svar på vanliga frågor om oss.
Covid-19
Jag har ett inplanerat besök men känner mig inte helt frisk, bör jag avboka? | Vid minsta symtom på luftvägssmitta eller feber ska du stanna hemma tills du är frisk, samt ytterligare två dagar därefter. Boka om din tid via 1177 vårdguidens e-tjänster eller via telefon 08-505 21 500 (knappval 2). |
Vågar jag komma till mitt planerade besök? | Om du inte uppvisar några tecken på smitta eller luftvägssymtom så kan du komma som planerat. Känner du dig osäker, kontakta oss via 1177 vårdguidens e-tjänster eller ring till oss på 08-505 21 500 (knappval 4) för råd. |
Hur vet jag om jag tillhör en riskgrupp? |
Vi hänvisar till Folkhälsomyndighetens information om riskgrupper för Covid-19. Känner du dig osäker, kontakta oss via 1177 vårdguidens e-tjänster eller ring oss på 08-505 21 500 (knappval 4). |
Jag tillhör en riskgrupp och har en bokad tid hos er, kan ni garantera att jag inte utsätts för smitta? |
Vi gör allt vi kan för att se till att ingen smitta kommer in på mottagningen men vi kan inte lämna några garantier. Vi följer myndigheternas riktlinjer men du måste själv göra bedömningen av hur stor risk det är att du smittas i och med ditt läkarbesök, i relation till hur ett uteblivet läkarbesök påverkar din hälsa negativt i övrigt. Vi uppmanar dig att undvika kroppskontakt vid besöket samt att tvätta händerna före och efter besöket. Känner du dig osäker, kontakta oss via 1177 vårdguidens e-tjänster eller ring våra oss på 08-505 21 500 (knappval 4). |
Boknings- och remissfrågor
Jag bor inte i Stockholm, kan jag komma till er ändå? | Vi följer patientlagen. Läser mer på 1177.se. |
Min husläkare har skickat en remiss till er. Hur får jag en tid? |
Vi har för närvarande långa väntetider till sömnapnéutredning men vi skickar en kallelse så fort vi har en tid att erbjuda dig. |
Jag har fått en tid som inte passar, vad gör jag? | Du kan om- eller avboka din tid via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Du kan även ringa oss på telefon 08-505 215 00 (knappval 2) för att ändra tiden. Observera att väntetiden kan bli längre vid byte av inbokad tid. |
Måste jag ha remiss för att få komma till er? |
Du behöver remiss för att få komma på en sömnapnéutredning. Om du har problem med din behandling för sömnapné behöver du ingen remiss, då kan du kontakta oss direkt via 1177 Vårdguidens e-tjänster. |
Intyg
Vad kostar ett körkortsintyg? |
Ett läkarintyg för körkort kostar 750 kr. Avgiften ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård och frikort gäller inte. Du får en faktura tillsammans med intyget. Läs mer om intyg och avgifter på 1177.se |
Inför besöket
Kan jag få sjukresa till och från er mottagning? |
Alla sjukresor grundar sig på en medicinsk bedömning och det är din behandlande läkare som beslutar om du är berättigad till resa. Du kan alltså inte själv kräva att få sjukresa. Kontakta den läkare som remitterat dig till oss om du anser dig behöva sjukresa. |
Sjukförsäkring
Jag har en sjukförsäkring, kan jag komma till er via den? | Vi har avtal med ett flertal försäkringsbolag. Rådgivning och tidsbokning sker via respektive bolag, vi ber dig därför kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. |
Journalföring och sekretess
Hur fungerar tystnadsplikten? | Alla som arbetar inom hälso- och sjukvården har tystnadsplikt enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Det betyder att ingen får lämna ut uppgifter om dig, din sjukdom, din behandling eller om din privata situation utan att du själv har godkänt det. Den som bryter mot tystnadsplikten och sekretesslagen kan straffas. |
Hur gör jag om jag vill spärra min journal? | Ring oss på tfn: 08-505 215 72 om du vill spärra uppgifter som du inte vill ska finnas tillgängliga för andra vårdgivare inom sammanhållen journalföring. |
Vad har ni för journalsystem? | Vi använder journalsystemet Take Care, det gemensamma journalsystemet för stora delar av sjukvården inom Region Stockholm. I och med detta ingår vi också i det som kallas för sammanhållen journalföring, vilket innebär att vårdgivare kan ta del av din vårdhistoria oberoende av var du vårdats. |
Journalkopior
Vad kostar journalkopior? | Upp till nio sidor får du gratis. Den tionde sidan kostar 50 kronor och varje efterföljande sida kostar sedan två kronor styck. |
Hur gör jag för att läsa journalanteckning från mitt besök? |
Om du önskar kopia på journalhandlingar från ett besök på Aleris Sömnapné har du ett par olika alternativ: • Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster. Under rubriken Övriga tjänster finns länken Journaltjänster. Klicka på denna och sedan på länken Journalen. Du kan nu se följande information från oss: journalanteckningar, diagnoser samt bokade vårdbesök. • Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster. Under rubriken Mottagningar klickar du på Stockholm Heart Center Sömnapne (observera att du behöver börja med att lägga till oss i listan över mottagningar). Använd tjänsten Kontakta mig, välj Yrkeskategori (Administrativ personal) och ange att du önskar journalkopia i fältet Anledning till kontakt, samt vilket datum det rör sig om. |
Sömnapnémottagningen
Kan jag kontrollera min sömnapnébehandling hos er? |
Om du har en fungerande behandling så behöver du ingen kontroll. Om du har problem med din behandling så kan du kontakta oss via 1177 Vårdguidens e-tjänter. Remiss behövs ej. |
Kan jag komma till er för utredning av sömnapné? | Absolut! Men för sömnapnéutredning behövs en remiss från din husläkare. |
Jag har gjort en sömnregistrering och fått besked om att jag inte har sömnapné men jag mår inte bra, vad gör jag nu? | Den läkare som remitterade dig har fått svar på undersökningen och ansvarar för vidare utredning av dina besvär. Vi ber dig kontakta denne för en diskussion kring hur ni går vidare. |
Privatbetalande patienter
Privatbetalande patienter | Vi tar emot privatbetalande patienter. Kontakta oss på 08-505 21 500 (knappval 2) för mer information. |