Vid problem med din sömnpanébehandling
Om du får problem med din CPAP- eller AAS-behandling så finns det en hel del du kan göra själv för att åtgärda de problem du upplever. Vi hoppas att tipsen på denna sida kan hjälpa dig. Om inte så är du välkommen att kontakta oss via 1177 Vårdguidens e-tjänster.
Maskläckage
- Justera huvudbandet, prova både att dra åt och lossa lite.
- Var noga med rengöring av masken med diskmedel och ljummet vatten varje morgon.
- Justera kudden så att den inte trycker på masken. Kontrollera att masken inte har gått sönder.
Om ovan inte hjälper och din mask är sliten, så kan du behöva köpa en ny mask, se rubriken Trasig mask.
Muntorrhet
Muntorrhet beror ofta på maskläckage. Se rubriken Maskläckage.
- Om det inte är maskläckage, prova att öka fuktnivån på befuktaren
- Om du har näsmask, prova att tejpa munnen med kirurgtejp eller byt till helmask.
Hudutslag
- Hudutslag är ofta en reaktion på värme.
- Prova att lätta på huvudbandet, sänk temperaturen och eventuellt fuktnivån.
- Prova att inte använda masken på några dagar så att huden får vila.
- Var noga med maskrengöring.
Trasig mask
- En ny mask kan du köpa på ResMed eller Philips hemsida (beroende på vilken mask du har) eller på MAH (Hjälpmedelscentralen, Sundbybergsvägen 1).
- På SAKTA (Flemminggatan 67) kan du både prova och köpa ny mask.
Region Stockholm står för kostnaden av den första masken. Därefter får du bekosta masken själv.
Tekniskt fel på din CPAP eller om du behöver ett nytt filter till din CPAP
Vi något att följande problem bör du kontakta MAH (Hjälpmedelscentralen). MAH utför service och reparation:
- CPAP:en låter konstigt eller visar felmeddelanden.
- Befuktaren läcker eller blir ovanligt varm.
- Slangen är trasig.
Hur kommer jag i kontakt med MAH?
Besöksadress: Sundbybergsvägen 1E i Solna.
Telefon: 08-123 675 00
Öppettider: Vardagar kl 8:00-16:30
Hemsida: www.mah.sll.se
Blev du inte hjälpt av ovan tips?
Kontakta oss via 1177 Vårdguidens e-tjänster, så ska vi försöka hjälpa dig. Vi återkopplar till dig inom 3 arbetsdagar.