Utgångspunkten för Rehab Station Assistans är att alla människor har rätt till ett bra liv. Tillsammans med dig och dina assistenter vill vi säkerställa att assistansen utformas och anpassas efter dina önskemål, att du får den service du behöver och att hela din assistans tas om hand på ett professionellt sätt.
Vill du bli kund hos oss?
Välkommen att ta kontakt med oss för ett personligt möte. Vi träffas i våra lokaler, hemma hos dig eller på annan plats som passar dig. Du får berätta vad du har för önskemål, hur du vill att din personliga assistans ska utformas och hur vi kan stötta dig på bästa sätt.
Vi svarar på dina frågor och berättar mer om vår verksamhet.
Vi träffas gärna och samtalar flera gånger om du och dina anhöriga/närstående så önskar.
Vi kan också lämna referenser till några av våra kunder som kan berätta hur det är att vara kund hos oss.
Efter att du i lugn och ro har funderat färdigt och bestämt dig för att bli kund på Aleris Rehab Station Assistans så skriver vi ett avtal.
Vi sköter kontakten med Försäkringskassan eller kommunen och ordnar det administrativa.
Har du assistans hos annan anordnare hjälper vi dig med uppsägning och avslut. Om du inte har assistans beviljat sedan tidigare kan vi hjälpa dig med ansökan.
Vi kan berätta mera, ta gärna kontakt med oss!
Rätten till personlig assistans bestäms enligt Lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och i Socialförsäkringsbalken (SFB). LSS är en rättighetslag vilket innebär att om du uppfyller vissa kriterier har du rätt till personlig assistans. Det är din kommun eller Försäkringskassan som gör en bedömning av dina behov. Du kan inte få assistans efter att du har fyllt 65 år men du får behålla eventuell assistans som du har beviljats före du blev 65 år. Det finns ingen nedre åldersgräns för rätten till personlig assistans.