Skip to Content
Drop-in alla dagar 08–22

Aleris Närakut Nacka

entre-narakut-nacka-540.jpg

Vi hjälper dig med akuta fall som inte kan vänta till dagen efter. Drop-in alla dagar 08–22.

Är du osäker på ditt vårdbehov? Ring 1177 för rådgivning. För livshotande tillstånd ring 112.

När ska du istället boka tid på din vårdcentral?

Om du till exempel har svår förkylning med feber som inte går över, hosta men inte feber eller svårt att andas, pollenbesvär utan svårighet att andas, långvarig värk, urinvägsinfektion utan feber hos vuxna, behov av sjukskrivning eller förnyade recept.

Viktigt att veta

  • Har du eller ditt barn misstänkt mässling eller vattkoppor?
    Ring på klockan. Vänta utanför. Vi kommer till er.
  • Kom alltid ensam. Barn följs av endast en vårdnadshavare.
  • Ta med giltig legitimation, EU-kort eller LMA-kort. Vi behöver veta vem du är för att vi ska kunna hjälpa dig.
  • En ny bedömning görs alltid. För att avgöra vilken vård som behövs gör vi alltid en ny bedömning av ditt tillstånd vid ankomst. De mest akuta tillstånden får alltid vård först.
  • Väntetiden varierar. Tiden du får vänta beror på vilka fall vi har inne och var hjälpen behövs mest akut.

När du kommer in till närakuten

  1. Ta en nummerlapp
    Vi förstår att ett akutbesök kan kännas stressande och att det är jobbigt att vänta och inte veta säkert när det blir din tur. Vi måste prioritera löpande.
  2. Vänta på din tur
    Vi gör självklart allt vi kan för att hjälpa dig så snabbt vi kan. Vi behöver alltid prioritera de mest akuta fallen först.
  3. När det blir din tur
    Gå fram till angiven plats. En sjuksköterska kommer nu avgöra nästa steg och om du behöver träffa en läkare.

Hitta till oss

narakut-nacka-kart-23.jpg

Adress
Nacka sjukhus
Lasarettsvägen 4

Visa på Google Maps


Hitta hit med buss

Buss till hållplatserna Ektorps Centrum eller Nacka sjukhus.

Hitta hit med bil
Värmdöleden väg 222 till avfart Ektorp. Följ skyltning till Nacka sjukhus.

 

Många ställer frågor om

Vad kostar besöket?

  • Besöket kostar 250 kr. Högkostnadskort/frikort gäller.
  • Barn upp till 18 år och pensionärer över 85 år betalar ingen avgift.
  • Medtag giltig legitimation/pass, EU-kort eller LMA-kort.
  • Betala gärna med kort. Möjlighet finns också att betala med faktura.

Patienter utanför EU:

  • Läkarbesök på närakuten: 1 975 kr
  • Sjuksköterskebesök: 878 kr

Asylsökande:

  • Medtag LMA-kort i original
  • Sjuksköterskebesök: 25 kr
  • Läkarbesök: 50 kr

Hur länge behöver jag vänta?

Vi förstår att ett akutbesök kan kännas stressande och att det är jobbigt att vänta och inte veta säkert när det blir din tur. Det går tyvärr inte att säga hur lång väntetiden blir, men vi gör självklart allt vi kan för att ta väl hand om dig. Vi prioriterar löpande och de mest akut sjuka och skadade får alltid hjälp först.

 

Kan jag ringa er?

Tyvärr går det inte att ringa till närakuten för sjukvårdsrådgivning eller tidsbokning. För sjukvårdsrådgivning och rekommendation om var du ska söka vård, ring 1177. Vid livshotande tillstånd, ring 112.

Kan jag boka en tid?

Nej, på närakuten tar vi emot drop-in-patienter och prioriterar löpande så att de sjukaste får hjälp först.

1177 hänvisade mig till närakuten, varför fick jag inte träffa någon läkare?

1177 gör en första bedömning via telefon. När du kommer till närakuten görs alltid en ny bedömning av ditt tillstånd på plats. Det gör vi för att kunna ta hand om de mest akut sjuka och skadade patienterna först.

Ibland bedömer vi att läkare inte behövs akut. Då kan du bli ombedd att kontakta din vårdcentral istället.

Varför lyssnar ni inte på alla mina besvär?

Alla patienter har rätt att bli lyssnade på i ett vårdmöte, men tyvärr måste vi ibland prioritera olika symtom då vi på närakuten bara kan ta hand om akuta sjukdomstillstånd och skador.

Får jag ta med en anhörig?

Nej, till närakuten kommer du själv som patient. Det är både av utrymmesskäl och för att minska risken för smittspridning. Ledsagare är självklart välkomna och barn under 18 år ska ha med sig en vårdnadshavare.

Kan jag få hjälp med tolk?

Ja, vi hjälper till med tolk vid behov. Det löser vi på plats på närakuten. 

Jag har en fakturafråga

Fakturafrågor kan du skicka per e-post till nackanarakut@aleris.se så kontaktar vi dig inom kort.

Ansvarig chef

Wendy Pokorny

Om sidan

Senast uppdaterad: 2023-01-31
Ansvarig: Wendy Pokorny, wendy.pokorny@aleris.se, verksamhetschef

webbredaktion@aleris.se

Back to top