20-01-21: Förtydligande angående DN-artikel om återbesök på enheter som förlorat sitt offentliga avtal
DN har den 21/1 2020 publicerat en artikel med rubriken ”Karin nekades återbesök – uppmanades teckna försäkring”. Vi vill i sammanhanget göra några klargöranden som inte framgår av artikeln:
Aleris uppmanar självklart inga patienter att teckna privata sjukvårdsförsäkringar för att få komma på återbesök. Däremot har vi ingen möjlighet att erbjuda offentliga patienter återbesök på kliniker där vi inte har något offentligt vårdavtal. Under perioden som detta handlar om hade kliniken gått från att vara offentligt upphandlade till att förlora vårdavtalet med Region Stockholm, och kunde därför endast erbjuda besök för privatbetalande eller försäkringspatienter.
I det aktuella fallet som beskrivs i DN hade kliniken i sitt avtal med Region Stockholm ingen rätt att kalla till återbesök själv, detta kunde endast ske på remiss från Vårdcentralen. Detta hade den remitterande läkaren fått meddelande om när hen fick svaret på undersökningen från Aleris.
Vi beklagar förstås att patienter ibland blir lidande när avtal upphör. Dock hade vi inte kunnat göra på något annat sätt i detta fall utan att bryta mot gällande avtal. Detta handlar inte om att vård inte ges efter behov, eller att försäkringspatienter går före. Det handlar bara om att vi inte har möjlighet att erbjuda offentliga patienter vård på mottagningar som saknar avtal med den offentliga vården.
Bo Wihlborg, Chefläkare Aleris