Patient hos Aleris
Här hittar du information om remisser, patientavgifter, vårdval och annat som är viktigt när du söker vård hos Aleris. Hos oss kan du träffa specialister både på en mottagning och online. Här kan du läsa mer om hur det fungerar.

Mitt besök på Aleris
Patientavgifter
Aleris arbetar på uppdrag av regionerna och deras patientavgifter och frikort gäller. Patientavgiften varierar beroende på vilken typ av vård du söker.
Behövs remiss?
Remissrutiner varierar mellan regioner och vårdenheter. Variationen beror bland annat på att avtalen med uppdragsgivare ser olika ut.
Välj vård själv
Så gör du
Som patient har du, i olika uträckning i olika delar av landet, valfrihet inom vården. Här kan du läsa mer om vårdval, vårdgaranti och om att betala vården privat eller via försäkring.
Din integritet på Aleris
Din integritet på Aleris
EU-förordningen GDPR innehåller generella regler om när personuppgiftsbehandling får ske i hälso- och sjukvården. Läs om hur Aleris hanterar dina uppgifter.
Vårdgaranti
Vårdgaranti innebär att man ska få vård inom en viss tid. Från och med att du tillsammans med vårdpersonal beslutat att du ska komma till vårdcentralen eller få en behandling, anger vårdgarantin hur länge du som längst ska behöva vänta.
Spärra din journal
För att spärra din journal behöver du ett skriftligt intyg. Du kan närsomhelst häva spärren du begärt i din journal.
Biobank - till dig som lämnar prov
Som patient behöver du ofta lämna prover, till exempel blodprov eller vävnadsprov. Prover tas också vid de hälsokontroller som landstinget erbjuder. Vissa prover sparas rutinmässigt i en så kallad biobank.
Synpunkter och klagomål
Vi på Aleris vill att du ska känna dig nöjd med ditt besök hos oss. Därför är vi glada för din återkoppling eftersom den hjälper oss i vår fortsatta utveckling av verksamheten.
Kontakta Aleris
Aleris är ett av Skandinaviens ledande privata specialistvårdsföretag. VI hjälper dig från Umeå i norr till Malmö i söder.
Hitta din enhet