Skip to Content

Patient hos Aleris

Här hittar du information om remisser, patientavgifter, vårdval och annat som är viktigt när du söker vård hos Aleris. Hos oss kan du träffa specialister både på en mottagning och online. Här kan du läsa mer om hur det fungerar.

Behövs remiss?

Behövs remiss?

Remissrutiner varierar mellan landsting och vårdenheter. Variationen beror bland annat på att avtalen med uppdragsgivare ser olika ut.

Läs mer >

Patientavgifter

Patientavgifter

Aleris arbetar på uppdrag av landstingen, och landstingens patientavgifter och frikort gäller. Patientavgiften varierar beroende på vilken typ av vård du söker.

Läs mer >

Doktor 24

Digital vård hos Doktor24

Hos Aleris samarbetspartner Doktor24 kan du få hjälp med alla besvär av erfarna läkare online, på en tid och plats som passar dig.

Läs mer >

Vårdgaranti

Vårdgaranti

Vårdgaranti innebär att man ska få vård inom en viss tid. Från och med att du tillsammans med vårdpersonal beslutat att du ska komma till vårdcentralen eller få en behandling, anger vårdgarantin hur länge du som längst ska behöva vänta.

Läs mer >

Spärra din journal

Spärra din journal

För att spärra din journal behöver du ett skriftligt intyg. Du kan närsomhelst häva spärren du begärt i din journal.

Läs mer >

Synpunkter och klagomål

Synpunkter och klagomål

Vi på Aleris vill att du ska känna dig nöjd med ditt besök hos oss. Därför är vi glada för din återkoppling eftersom den hjälper oss i vår fortsatta utveckling av verksamheten.

Läs mer >

Din integritet hos Aleris

Din integritet på Aleris

EU-förordningen GDPR innehåller generella regler om när personuppgiftsbehandling får ske i hälso- och sjukvården. Läs om hur Aleris hanterar dina uppgifter.

Läs mer >

Vissa prover sparas i en biobank

Biobank - till dig som lämnar prov

Som patient behöver du ofta lämna prover, till exempel blodprov eller vävnadsprov. Prover tas också vid de hälsokontroller som landstinget erbjuder. Vissa prover sparas rutinmässigt i en så kallad biobank.

Läs mer >

Back to top