Vårdgaranti
Vårdgarantin anger hur länge du som patient som längst ska behöva vänta på att få kontakt med vården.
Här hittar du information om remisser, patientavgifter, vårdval och annat som är viktigt när du söker vård hos Aleris. Hos oss kan du träffa specialister både på en mottagning och online. Här kan du läsa mer om hur det fungerar.
Vårdgarantin anger hur länge du som patient som längst ska behöva vänta på att få kontakt med vården.
EU-förordningen GDPR innehåller generella regler om när personuppgiftsbehandling får ske i hälso- och sjukvården. Läs om hur Aleris hanterar dina uppgifter.
Aleris arbetar på uppdrag av regionerna och deras patientavgifter och frikort gäller. Patientavgiften varierar beroende på vilken typ av vård du söker.
Har du en digital brevlåda hos Kivra? Då är det dit du får vissa av dina kallelser från Aleris.
För att spärra din journal behöver du ett skriftligt intyg. Du kan närsomhelst häva spärren du begärt i din journal.
I Stockholm ingår Aleris i sammanhållen journalföring i det regiongemensamma datajournalsystem (TakeCare). Detta innebär att olika vårdgivare kan ha direktåtkomst till dina journaler hos varandra. Här kan du läsa om hur detta påverkar dig som har skyddade personuppgifter.
Som patient behöver du ofta lämna prover, till exempel blodprov eller vävnadsprov. Prover tas också vid de hälsokontroller som landstinget erbjuder. Vissa prover sparas rutinmässigt i en så kallad biobank.
Vi på Aleris vill att du ska känna dig nöjd med ditt besök hos oss. Därför är vi glada för din återkoppling eftersom den hjälper oss i vår fortsatta utveckling av verksamheten.
Vill du boka tid, boka om eller har frågor om vårt utbud - kontakta respektive enhet/verksamhet.
Följande restriktioner gäller för dig som söker vård, besöker en inneliggande patient samt medföljande till patienter som besöker öppenvårdsverksamheter.