Vad är en egenremiss?
Egenremiss innebär att du själv kan söka specialistvård direkt hos oss via offentliga avtal och därmed enbart betala patientavgift.
I en egenremiss får du förklara så utförligt du kan om hur du mår, vilka symtom och besvär du har och varför du söker vård. Efter att du skickat in remissen bedöms den av personal på den berörda mottagningen som kontaktar dig när bedömningen är gjord.
Om du inte vet vilken specialistmottagning du ska vända dig till är det alltid bäst att vända sig till en vårdcentral först för konsultation.
Så gör du egenremiss
Mottagningar hanterar egenremisser på olika sätt, som regel beroende på deras förutsättningar och vilken typ av vård det handlar om.
Digital egenremiss
Om mottagningen erbjuder digital remiss via 1177 fyller du i den via deras inloggade e-tjänster.
Per post
På en del av våra mottagningar kan du även skriva ut och fylla i en specifik blankett som skickas via post till den mottagning du vill remittera dig.
Tänk på att en remiss innehåller känsliga uppgifter så den ska alltid postas direkt till mottagningen, den ska inte skickas via e-post.
Per telefon
Många mottagningar kan ta emot egenremisser via telefon. Då kommer du i samtalet få svara ett antal frågor. Svaren blir underlaget för att göra en bedömning av remissen. Du kommer alltså inte få svar direkt i samtalet.