Har du fått en remiss?
När du blivit remitterad till oss återkommer vi till dig med en kallelse via Kivra eller per brev. Det kan ta olika lång tid att få svar beroende på vilken typ av vård du behöver. Mottagningarna följer en turordning och återkommer till dig så fort de kan. Har du frågor om remissen behöver du vända dig direkt till mottagningen.
Sök vård med egenremiss
En egenremiss bedöms på samma sätt som en remiss från en läkare. Skillnaden är att du själv beskriver dina besvär och ditt behov av vård.
Har du själv gjort remissen återkommer vi till dig med ett svar på den. Om du kan skicka en egenremiss finns information om det på mottagningens webbsida.
Vårdgaranti
Har du blivit remitterad till en annan vårdgivare, men har väntat mer än 90 dagar på specialistvård kan du i många fall välja att istället få komma till oss.
Vård du betalar själv
Du kan boka hälsoundersökning, privat läkarbesök, beställa operationer eller få hjälp med olika utredningar.
Har du sjukvårdsförsäkring?
Ditt försäkringsbolag bokar första konsultationen. Kontakta ditt försäkringsbolag och be att få tid hos oss.
Fritt vårdval
Du som patient har rätt att välja vilken mottagning du vill vända dig till för öppen specialistvård.
Du kan söka specialistvård i hela landet om mottagningen har ett avtal med en region.
Om du behöver stanna ett eller flera dygn på vårdavdelningen, så kallad slutenvård, krävs godkännande från din hemregion.
För vårdgivare
Här hittar du information om att remittera patienter till Aleris.