Synpunkter och klagomål
Vi vill att du ska känna dig nöjd med ditt besök hos oss. Om du inte gör det är det viktigt att du kontaktar oss så snart som möjligt så att vi får möjlighet att reda ut vad som hänt och förbättra vårt arbete.
I första hand vill vi att du tar kontakt med respektive enhetschef på Folkungagatan eller Sabbatsberg. Du kan även ta kontakt med följande instanser.
Patientnämnden
Patientnämnden är till för att underlätta kontakten mellan dig som patient och sjukvården. Du skriver dit och berättar vad som hänt och vilka som varit inblandade. Ange då ditt personnummer, namn och adress. Patientnämnden kan begära in yttrande från vården i ditt ärende.
Läs mer hos Patientnämnden
Hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning
Du som bor i Stockholm kan ta kontakt med Hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning om du har synpunkter på vårdens tillgänglighet eller dina rättigheter som patient, se www.sll.se
Patientförsäkringen, LÖF
Patientförsäkringen, LÖF, är Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag, som du kontaktar om du vill ansöka om ersättning för skada som uppstått i samband med undersökning, vård eller behandling.
Kontaktuppgifter:
Telefon 08- 551 010 00 (vx), www.patientforsakring.se
Inspektionen för vård och omsorg, IVO
Huvuduppgiften för IVO är att granska att befolkningen får vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.
Läs mer hos IVO.