Praktisk information
Här hittar du information om riktlinjer vid återbud och recept, gällande patientavgifter, sammanhållen journal, tystnadsplikt och sekretess, personuppgifter samt vem du kan kontakta om du har klagomål eller synpunkter på vården du får.
Patientavgifter
Läs mer om patientavgifter i Region Stockholm på 1177 Vårdguiden här.
Sammanhållen journal
Vi är enligt lag skyldiga att registrera och dokumentera alla dina kontakter med oss. I patientjournalen finns information som behövs för din vård. Aleris Psykiatri har sammanhållen journal i TakeCare. Det innebär att vårdpersonal hos oss kan få tillgång till information hos andra vårdgivare för att du ska få god och säker vård.
För att din läkare och behandlare ska få ta del av din journal hos andra vårdgivare måste du lämna muntligt eller skriftligt medgivande. Om det blir aktuella blir du tillfrågad av din behandlare eller läkare.
Om din läkare eller behandlare behöver ta del av journaler hos annan vårdgivare som inte har sammanhållen journalföring i TakeCare ber vid dig att skriva på en journalrekvisition.
Du kan begära att få din journal spärrad. Det innebär att inga andra vårdgivare kan öppna din journal hos oss även om du ger ditt medgivande. Spärren går att häva på egen begäran.
Läs mer och sammanhållen journal
Tystnadsplikt och sekretess
Alla som arbetar inom hälso- och sjukvården har tystnadsplikt. Upplysningar om din kontakt med oss får inte föras vidare till någon annan utan ditt medgivande.
Läs mer om tystnadsplikt och sekretess här.
Information om tyngdtäcken
Den 24 september 2020 tog hälso- och sjukvårdsnämnden beslut om att tyngdtäcken övergår till egenansvar. Detta innebär att du som patient själv bekostar hjälpmedlet.