Synpunkter
Som patient har du rätt till god vård. Vi är angelägna om att du ska känna dig nöjd med den vård och det bemötande du får av oss.
Har du synpunkter på vården, kontakta i första hand din behandlare/läkare eller dennes närmaste chef. Det går även bra att kontakta verksamhetschefen. Om något gått fel i vården är vårdgivaren skyldig att utreda vad som har hänt och vidta åtgärder för att det inte ska inträffa igen. Läs mer på Vårdguiden 1177 om hur man kan lämna synpunkter och klagomål på vården.
Patientnämnden
Landstingets patientnämnd är en fristående och opartisk instans dit du kan vända dig med synpunkter, förslag och klagomål som gäller vården. Mer information finns under länk till höger.
Inspektionen för vård och omsorg (IVO)
Du kan kontakta IVO som utövar tillsyn över verksamheter och personal inom hälso- och sjukvården. Du kan välja att vara anonym i din kontakt med IVO och dina synpunktr kan komma att ligga till grund för en tillsyn från IVO. Du kan också ringa till Upplysningstjänst på telefonnummer 010-788 50 00.
Mer information hittar du under relaterade länkar nedan.