Vanliga frågor till Aleris Psykiatri
Hur loggar man in på 1177?
För att kunna ta del av e-tjänsten 1177 måste du vara folkbokförd i Sverige samt en svensk e-legitimation eller ett svenskt mobilnummer.
Det är enkelt att komma igång:
- Gå till 1177.se via din dator, mobil eller surfplatta
- Logga in med e-legitimation eller lösenord och sms
- Sök upp din mottagning och välj ditt ärende
Film om hur du loggar in på 1177
Har du frågor eller behöver du hjälp med att komma igång kan du ringa 1177-supporten, 0770-72 00 00
Journalkopior?
Önskar du få ut en papperskopia på din journal kontakta du den mottagning du går/har gått till. Obs! Du kan även se din journal via 1177.
- Din vårdgivare avgör om du får kopior på journalen
- Du kan begära ut din journal kostnadsfritt en gång
- Journalkopian skickas till din folkbokföringsadress i rekommenderat brev
Spärra journal?
Du kan begära att få din journal spärrad. Det innebär att inga andra vårdgivare kan öppna din journal hos oss även om du ger ditt medgivande. Spärren går att häva på egen begäran.
Kan jag söka vård hos er trots att jag inte bor i upptagningsområdet?
Inom Region Stockholm kan du välja vilken mottagning du vill gå till. Det innebär att du kan söka till Aleris Psykiatri oberoende av var du bor i länet. Om du inte bor i Spånga-Tensta, Rinkeby-Kista , Danderyd, Lidingö, Täby, Vallentuna eller Åkersberga och önskar komma till Aleris Psykiatri ska du begära "frival" när du ringer vår egenanmälan.
Akuta ärenden?
Aleris Psykiatri har två jourenheter. En i Rinkeby och en på Danderyds sjukhus.
Klicka här för att läsa mer om vart du ska vända dig för vård som inte kan vänta.
Återbud?
Återbud senare än 24 timmar före besök debiteras enligt gällande taxa. Om du lämnar återbud mer än 24 timmar före besöket behöver du inte betala besöksavgiften.
Om du behöver avboka/omboka din tid kan du göra det via 1177.se.
Du kan också ringa din behandlare/läkare eller till receptionen för att lämna återbud.
När mottagningen är stängd kan du lämna ett meddelande på telefonsvararen. Kom ihåg att uppge ditt namn, personnummer och vilken tid du vill avboka. Berätta om du vill få en ny tid skickad till dig eller om du vill bli uppringd för att boka ny tid.
Vad kostar ett besök?
Klicka här för att komma till patientavgifter.
Läs mer om patientavgifter i Stockholms län här.
Vårdkontakt avslutad?
Om du varit patient på någon av våra mottagningar tidigare och vårdkontakten avslutats behöver du en ny remiss eller att du ringer du och gör en egenanmälan för att aktualisera din kontakt hos oss.
Behöver jag remiss?
Ja, men du kan också ringa och göra en egenanmälan. Läs mer här.