Tillgänglighetsredogörelse 2025
Aleris står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här dokumentet beskriver hur vår tjänst uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från Aleris.se som inte är tillgängligt för dig kan du meddela oss.
Du kan kontakta oss på följande sätt:
- ring 08-123 195 00 (vardagar kl. 8-17)
- Via Aleris meddelandefunktion (inloggning via BankId och registrering krävs)
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Du kan kontakta oss på följande sätt:
- ring 08-123 195 00 (vardagar kl.8-17)
- via Aleris meddelandefunktion (inloggning via BankId och registrering krävs)
Tillsyn
Tillsyn
Mydigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.
Innehåll som inte är tillgängligt
Innehåll som inte är tillgängligt
Bristande förenlighet med lagkraven
Problem vid användning med nedsatt synförmåga
- Bilder saknar textalternativ och går inte att tolka för till exempel skärmläsare.
- Video saknar syntolkning eller textalternativ och går inte att tolka för till exempel skärmläsare.
- Kod som anger vad sidans olika delar har för roll är bristfällig och försvårar navigation med olika hjälpmedel.
- Verktyget som används för att skicka meddelanden till Aleris innehåller flera allvarliga brister som kan orsaka svårigheter:
- Språk anges inte vilket gör att till exempel skärmläsare inte kan presentera innehållet korrekt.
- Interaktiva element saknar text.
- Formulärselement saknar etikett.
- Statusmeddelanden är svåra att uppfatta för skärmläsare.
- Bilder saknar textalternativ och går inte att tolka för till exempel skärmläsare.
Problem vid användning med kognitiv nedsättning
- Tillgängligheten i kundtjänst är inte säkerställd. Vi har det inte bekräftat att de som svarar på meddelanden eller telefonsamtal känner till tillgänglighetsredogörelsen och att det finns reglering (DOS-lagen) som ger användare rätt att begära ut tillgängligt alternativ om det skulle finnas tillgänglighetsbrister i de digitala tjänsterna.
- Kod som anger vad sidans olika delar har för roll är bristfällig och försvårar navigation med olika hjälpmedel.
- Verktyget som används för att skicka meddelanden till Aleris innehåller flera allvarliga brister som kan orsaka svårigheter:
- Klick på bakgrund eller kryss-ikon på inloggningssidan resulterar i en blank sida och klicket går inte att ångra.
Problem vid användning med nedsatt rörlighet
- Verktyget som används för att skicka meddelanden till Aleris innehåller flera allvarliga brister som kan orsaka svårigheter:
- Fokusmarkering saknas på flera interaktiva element vilket gör det svårt att navigera med till exempel tangentbord.
Hur vi testat webben
Hur vi testat webben
Vi har testat och granskat med interna resurser.
Senaste bedömningen gjordes i augusti 2025.
Redogörelsen uppdaterades senast 18 augusti 2025.
Om sidan
Senast uppdaterad 2025-08-18