Vårdköa inte i onödan
- använd vårdgarantin
&width=188&height=282&quality=70)
Vårdköa inte i onödan
- använd vårdgarantin
&width=188&height=282&quality=70)
Stå inte i vårdkön och ha ont i onödan. Du som har en remiss till specialistvården har rätt att få vård inom 90 dagar. Se till att någon tar hand om dig så snabbt som det faktiskt kan gå. Läs mer om hur vårdgarantin fungerar och kontakta oss om du vill veta vad som gäller i just ditt fall.
Stå inte i vårdkön och ha ont i onödan. Du som har en remiss till specialistvården har rätt att få vård inom 90 dagar. Se till att någon tar hand om dig så snabbt som det faktiskt kan gå. Läs mer om hur vårdgarantin fungerar och kontakta oss om du vill veta vad som gäller i just ditt fall.
Kontakta oss
Du som har en remiss till specialist har rätt att få vård inom 90 dagar - det kallas vårdgaranti. Om du väntat längre än så eller tror att du kommer behöva vänta längre än 90 dagar på ett besök eller en operation kan du kontakta oss. Vi hjälper dig med kontaktuppgifter och information om hur du kan gå vidare. Observera att vårdgarantin inte omfattar akutsjukvård.
Så går det till
1. Kontakta oss
Logga in med BankID och fyll i vårt digitala formulär. Där berättar du om dina besvär och lämnar dina kontaktuppgifter. Ju mer information du kan ge, desto bättre kan vi hjälpa dig vidare.

2. Bedömning och vägledning
Vår medicinska personal går igenom dina uppgifter och ger dig individuell vägledning digitalt. Du får en rekommendation om hur du kan gå vidare och information om kapacitet och väntetider på våra mottagningar. Du får svar inom 3–4 arbetsdagar.

3. Vägen till rätt vård
Hur du kan gå vidare beror på flera faktorer, som vilken region du tillhör och vilka besvär du har. Vi gör alltid en individuell bedömning. I vissa fall kan vi hjälpa dig att ta nästa steg, till exempel genom att kontakta din region eller en av våra kliniker som har kapacitet – i andra fall behöver du som patient göra det själv. Oavsett vad får du vår hjälp att förstå dina alternativ.

Vi arbetar på uppdrag av Sveriges regioner och det kostar inget att kontakta oss. Om du får ett besök eller en operation hos oss betalar du regionens vanliga patientavgift. Högkostnadsskydd och frikort gäller.
Vi arbetar på uppdrag av Sveriges regioner och det kostar inget att kontakta oss. Om du får ett besök eller en operation hos oss betalar du regionens vanliga patientavgift. Högkostnadsskydd och frikort gäller.
Vanliga frågor och svar
Vad är vårdgarantin?
Vad är vårdgarantin?
Vårdgarantin är en del av hälso- och sjukvårdslagen och innebär att du som patient har rätt att få vård inom en viss tid. Den reglerar hur snabbt du ska få kontakt med vården och när behandling ska påbörjas.
Vilka tidsgränser gäller enligt vårdgarantin?
Vilka tidsgränser gäller enligt vårdgarantin?
Vårdgarantin innebär följande tidsgränser:
Kontakt med primärvården: Samma dag du söker (telefon eller digital kontakt).
Besök hos specialist (efter remiss): Inom 90 dagar.
Behandling (efter beslut): Inom 90 dagar från beslut om behandling.
Hur åberopar jag vårdgarantin?
Hur åberopar jag vårdgarantin?
Om du inte får vård inom de tidsgränser som gäller, ska vårdgivaren hjälpa dig att få vård hos en annan vårdgivare, till exempel i en annan region. Kontakta oss så hjälper vi dig.
Gäller vårdgarantin all typ av vård?
Gäller vårdgarantin all typ av vård?
Nej, vårdgarantin gäller inte för:
Akut vård (den ska ges direkt vid behov)
Estetiska behandlingar
Tandvård
Det är regionen som beslutar exakt vad som omfattas.
Vad händer om jag tackar nej till ett erbjudet vårdbesök eller behandling?
Vad händer om jag tackar nej till ett erbjudet vårdbesök eller behandling?
Om en person tackar nej till en erbjuden tid, upphör vårdgarantin att gälla för just det erbjudandet. Personen får då kontakta sin vårdgivare på nytt eller acceptera en längre väntetid. Om personen kontaktar sin vårdgivare på nytt börjar vårdgarantin gälla för det specifika vårdbehovet igen från det nya kontaktdatumet.
Kan jag få vård i en annan region om min region inte kan uppfylla garantin?
Kan jag få vård i en annan region om min region inte kan uppfylla garantin?
Ja. Om din region inte kan erbjuda dig vård inom garantitiden, har du rätt att få vård i en annan region. Din region ansvarar för att ordna detta och för att stå för kostnaderna.