Vi finns här för alla er som har fått vänta!
Ingen ska behöva vänta på nödvändig vård i onödan. Därför mobiliserar vi på Aleris nu för att kunna hjälpa alla patienter som fortfarande väntar på vård. Vi jobbar hårt för att alla våra patienter både ska känna sig och vara trygga när de kommer till oss. Nu efter sommaren har regionerna tagit bort sina restriktioner kring planerad vård. Det innebär att alla som är i behov av vård också ska våga söka vård, detta gäller även riskgrupper. Vi på Aleris har vidtagit alla tänkbara åtgärder för att våra patienter både ska känna sig och vara trygga när de kommer till oss, eftersom vi anser att alla som är i behov av vård ska våga söka vård. Vi har hög tillgänglighet inom de flesta specialistområden, och inom ortopedi, radiologi, gastro-/endoskopi och ögon är väntetiderna som kortast. Välkommen!

Vanliga frågor & svar
Jag har fått besked att det är långa väntetider i min region och Aleris finns inte där, hur gör jag om jag vill få vård på annan ort?
Inom flera områden kan du komma på egenremiss. Du kan också kontakta din regions vårdkansli och be om att få bli remitterad till oss för snabbare vård. Behöver du hjälp med hur du ska gå till väga kontakta den mottagning du vill komma till.
Har du sjukvårdsförsäkring kontaktar du ditt försäkringsbolag.
Jag tillhör riskgrupp, borde jag avvakta lite till, eller kan jag verkligen känna mig trygg med att söka vård?
Det beror självklart på vad du söker för, hur akut det är och vilka möjligheter du har att ta dig till mottagningen på ett säkert sätt. Men vi gör allt vi kan för att riskgrupper ska vara trygga hos oss, kontakta gärna din mottagning för en dialog om hur vi kan göra ditt besök så smittsäkert som möjligt.
Jag hade en operationstid som ställdes in i våras, kommer ni att kalla mig, eller behöver jag kontakta er.
Om du själv har avbokat din tid så behöver du ringa och meddela att du vill komma igen. Om det var vi som avbokade din tid på grund av operationen inte var tillräckligt akut, så kallar vi till nytt besök eller operation automatiskt igen. Men är du osäker rekommenderar vi att du ringer till den klinik du var inbokad på.
Har jag förtur om jag haft en operation som ställts in sedan tidigare?
Det finns inga garantier för det, då det alltid är medicinska prioriteringar som ska göras om det är många som behöver vård samtidigt. Men just nu har vi god tillgänglighet inom flera av våra specialistområden, kontakta oss för en dialog om detta.