Logo

Behandling med apnébettskena

Behandling med apnébettskena lämpar sig vanligen väl för dig med lindrig till måttlig sömnapné, men är även ett bra behandlingsalternativ för dig som av olika anledningar inte kan behandlas med PAP.

Apnébettskenan är en individuellt anpassad skena som placeras i munnen och används när du sover. Skenan håller käken i ett framskjutet läge för att öka utrymmet i svalget så att luften får lättare att passera och andningsuppehållen minskar.

Om du rekommenderas behandling med apnébettskena skickar vi en remiss till en certifierad tandläkare.

Du som patient väljer själv vilken tandläkare din remiss ska skickas till, du kan få den skickad till vår tandläkarmottagning eller någon annan som du väljer, enda kravet är att det måste vara en tandläkare inom Region Stockholm, som är certifierad för apnébettskenor. Oavsett vart du väljer att få din apnébettskena är det vi på Aleris Sömnapné som ansvarar för dina behandlingskontroller.

Processen för apnébettskena hos Aleris Sömnapné

Vår tandläkarverksamhet arbetar enbart med apnébettskenor vilket innebär att personalen är särskilt specialiserade på apnébettskenebehandling. Självklart är tandläkarna certifierade av regionen.

Remiss

När vi fått har din remiss kallar vi dig till ett tandläkarbesök, vanligen inom fyra veckor. Har du pågående eller väntande tandarbeten för att exempelvis laga någon tand, få en krona eller ett implantat, är det viktigt att behandlingen är slutförd innan du kommer på besök hos oss då det påverkar passformen på skenan.

Tandläkarbesök

Vid besöket undersöker tandläkaren dina käkar, tänder och bett för att se om det finns förutsättningar för att tillverka en apnébettskena till dig med gott resultat. Kan en skena tillverkas görs en tandavbildning som sedan används för tillverkningen av din apnébettskena. Tandavbildningen skickas till en tillverkare av apnébettskenor och det tar ett par veckor innan den kommer åter till oss. Skulle tandläkaren bedöma att det inte går att tillverka en apnébettskena till dig kommer vi erbjuda dig en annan behandling.

Utlämningsbesök

När din apnébettskena är klar och har anlänt till mottagningen kallar vi dig till ett besök där du får din skena. Du provar skenan tillsammans med personalen och får information och instruktioner både muntligt och skriftligt kring handhavande av skenan och din behandling. Ibland kan skenan behöva justeras.

Frågeformulär

Efter en tids användning kommer du få ett digitalt frågeformulär rörande upplevelsen och effekten av din behandling.

Uppföljning av din behandling

När tandläkaren bedömer att apnébettskenan fungerar kommer du kallas för behandlingskontroll. Vid en behandlingskontroll sover du med en utrustning för nattlig andningsregistrering (NAR) samtidigt som du sover med din apnébettskena. När resultatet analyseras och jämförs med resultatet från din utredning ser vi vilken behandlingseffekt skenan har på dina andningsuppehåll. Resultatet återkopplas alltid till dig via brev eller telefonsamtal. Vi rekommenderar därefter att du själv kontaktar oss årligen för kontroll av din behandling.

Justering av skenan

Justering av skenan kan vara aktuellt när man önskar minska andningsuppehållen ytterligare för bättre behandlingseffekt.

Behandling med apnébettskena

Behandling med apnébettskena lämpar sig vanligen väl för dig med lindrig till måttlig sömnapné, men är även ett bra behandlingsalternativ för dig som av olika anledningar inte kan behandlas med PAP.

Apnébettskenan är en individuellt anpassad skena som placeras i munnen och används när du sover. Skenan håller käken i ett framskjutet läge för att öka utrymmet i svalget så att luften får lättare att passera och andningsuppehållen minskar.

Om du rekommenderas behandling med apnébettskena skickar vi en remiss till en certifierad tandläkare.

Du som patient väljer själv vilken tandläkare din remiss ska skickas till, du kan få den skickad till vår tandläkarmottagning eller någon annan som du väljer, enda kravet är att det måste vara en tandläkare inom Region Stockholm, som är certifierad för apnébettskenor. Oavsett vart du väljer att få din apnébettskena är det vi på Aleris Sömnapné som ansvarar för dina behandlingskontroller.

Processen för apnébettskena hos Aleris Sömnapné

Vår tandläkarverksamhet arbetar enbart med apnébettskenor vilket innebär att personalen är särskilt specialiserade på apnébettskenebehandling. Självklart är tandläkarna certifierade av regionen.

Remiss

När vi fått har din remiss kallar vi dig till ett tandläkarbesök, vanligen inom fyra veckor. Har du pågående eller väntande tandarbeten för att exempelvis laga någon tand, få en krona eller ett implantat, är det viktigt att behandlingen är slutförd innan du kommer på besök hos oss då det påverkar passformen på skenan.

Tandläkarbesök

Vid besöket undersöker tandläkaren dina käkar, tänder och bett för att se om det finns förutsättningar för att tillverka en apnébettskena till dig med gott resultat. Kan en skena tillverkas görs en tandavbildning som sedan används för tillverkningen av din apnébettskena. Tandavbildningen skickas till en tillverkare av apnébettskenor och det tar ett par veckor innan den kommer åter till oss. Skulle tandläkaren bedöma att det inte går att tillverka en apnébettskena till dig kommer vi erbjuda dig en annan behandling.

Utlämningsbesök

När din apnébettskena är klar och har anlänt till mottagningen kallar vi dig till ett besök där du får din skena. Du provar skenan tillsammans med personalen och får information och instruktioner både muntligt och skriftligt kring handhavande av skenan och din behandling. Ibland kan skenan behöva justeras.

Frågeformulär

Efter en tids användning kommer du få ett digitalt frågeformulär rörande upplevelsen och effekten av din behandling.

Uppföljning av din behandling

När tandläkaren bedömer att apnébettskenan fungerar kommer du kallas för behandlingskontroll. Vid en behandlingskontroll sover du med en utrustning för nattlig andningsregistrering (NAR) samtidigt som du sover med din apnébettskena. När resultatet analyseras och jämförs med resultatet från din utredning ser vi vilken behandlingseffekt skenan har på dina andningsuppehåll. Resultatet återkopplas alltid till dig via brev eller telefonsamtal. Vi rekommenderar därefter att du själv kontaktar oss årligen för kontroll av din behandling.

Justering av skenan

Justering av skenan kan vara aktuellt när man önskar minska andningsuppehållen ytterligare för bättre behandlingseffekt.

Behandling med apnébettskena

  

Vid lindrig till måttlig obstruktiv sömnapné är apnébettskena ett effektivt alternativ. Apnébettskenan drar fram underkäken och förhindrar att tungan faller bakåt när man sover på rygg. Du sätter den enkelt in i munnen när du går och lägger dig. Apnébettskenan tillverkas av en auktoriserad tandläkare.

Vid lindrig till måttlig obstruktiv sömnapné är apnébettskena ett effektivt alternativ. Apnébettskenan drar fram underkäken och förhindrar att tungan faller bakåt när man sover på rygg. Du sätter den enkelt in i munnen när du går och lägger dig. Apnébettskenan tillverkas av en auktoriserad tandläkare.

Vanliga frågor och svar om apnébettskena - svaren gäller enbart dig som fått din skena av tandläkaren hos Aleris Sömnapné

Min apnébettskena har gått sönder, vad ska jag göra?

Tillverkarna har olika bestämmelser gällande garantitid för tillverknings- och materialfel, men vanligtvis är garantin mellan ett och två år. Vid trasig skena inom garantitiden beställs en ny kopia av tillverkaren utan extra kostnad.

Har du själv förorsakat att skenan gått sönder dvs varit oaktsam eller inte följt rekommendationer står du själv för kostnaden vid tillverkning av ny skena.

Vad ska jag göra om min apnébettskena inte passar längre?

Du har fått information om att allt tandarbete ska vara färdigt innan tillverkning av apnébettskena är möjlig.

Tandarbete efter utformad apnébettskena kan innebära en kostnad för dig om skenan inte passar.

En förhandsbedömning kan skickas in till Tandvårdsenheten vid akuta tandvårdsarbeten som inte gått att förutse. Blir förhandsbedömningen nekad av Tandvårdsenheten bekostas eventuell ny apnébettskena av patienten.

Jag får skavsår och ont av min apnébettskena, vad kan jag göra?

Obehag i tandkött, tunga, kinder och insidan av läpparna kan uppkomma i början av behandlingen. I vissa fall avtar det efter en tids användning. Vid långvariga problem eller svårigheter att använda skenan, kontakta oss för vidare hjälp.

Jag får ont i käkarna av min apnébettskena, vad kan jag göra åt det?

Detta är en vanlig biverkning under invänjningsperioden som uppstår då skenan drar fram underkäken. Vanligtvis går det över under morgonen. Håller smärtan i sig längre under dagen kontaktar du oss för vidare hjälp.

Hur vet jag att min behandling fungerar?

Du kommer få göra en behandlingskontroll då du under en natt gör en andningsregistrering (NAR) samtidigt som du sover med din skena. Resultatet analyseras sedan av oss och vi ser då hur din behandling fungerar. Svaret återkopplas alltid till dig och din tandläkare via brev eller telefonsamtal.

Jag vill ha en behandlingskontroll, kan jag det?

En behandlingskontroll genomförs alltid en tid efter att du har fått din apnébettskena. Därefter rekommenderar vi att du själv kontaktar oss årligen för uppföljning av din behandling.

Jag snarkar fast jag har apnébettskena, funkar inte bettskenan då?

Snarkning kan förekomma trots att du använder apnébettskena och har god effekt av den på din sömnapné. Behandlingens syfte är inte att ta bort snarkningar utan att reducera dina andningsuppehåll och därav är snarkning inte en indikation för justering av skenan.

Vad gör jag om en krona, fyllning eller bro lossnar?

Konstruktioner i munnen som inte sitter optimalt, har otillräcklig hållfasthet eller är på väg att lossna, kan vid användning av apnébettskena släppa. Detta måste då åtgärdas hos din ordinarie tandläkare och behandlingen sker enligt gällande tandvårdstaxa.

När kan jag få en ny apnébettskena?

Det är Tandvårdsenheten som bestämmer när man har rätt att få en apnébettskena bekostad av regionen. Kontakta oss för ytterligare information.  

Kontakta oss

Din delaktighet är viktig för din behandling, önskar du hjälp eller har frågor är du välkommen att kontakta oss: 

Logga in på våra e-tjänster

  • Skicka meddelande.
  • Intyg till Transportstyrelsen.
  • Beställa journalkopior.
  • Registrera din CPAP-maskin.

Telefon

För dig som saknar mobilt BankID eller inte kan utnyttja våra e-tjänster. 

Bokningsbara telefontider helgfria vardagar kl. 8–15.30.