Behandling med apnébettskena
Vanliga frågor och svar om apnébettskena - svaren gäller enbart dig som fått din skena av tandläkaren hos Aleris Sömnapné
Vanliga frågor och svar om apnébettskena - svaren gäller enbart dig som fått din skena av tandläkaren hos Aleris Sömnapné
Min apnébettskena har gått sönder, vad ska jag göra?
Tillverkarna har olika bestämmelser gällande garantitid för tillverknings- och materialfel, men vanligtvis är garantin mellan ett och två år. Vid trasig skena inom garantitiden beställs en ny kopia av tillverkaren utan extra kostnad.
Har du själv förorsakat att skenan gått sönder dvs varit oaktsam eller inte följt rekommendationer står du själv för kostnaden vid tillverkning av ny skena.
Vad ska jag göra om min apnébettskena inte passar längre?
Du har fått information om att allt tandarbete ska vara färdigt innan tillverkning av apnébettskena är möjlig.
Tandarbete efter utformad apnébettskena kan innebära en kostnad för dig om skenan inte passar.
En förhandsbedömning kan skickas in till Tandvårdsenheten vid akuta tandvårdsarbeten som inte gått att förutse. Blir förhandsbedömningen nekad av Tandvårdsenheten bekostas eventuell ny apnébettskena av patienten.
Jag får skavsår och ont av min apnébettskena, vad kan jag göra?
Obehag i tandkött, tunga, kinder och insidan av läpparna kan uppkomma i början av behandlingen. I vissa fall avtar det efter en tids användning. Vid långvariga problem eller svårigheter att använda skenan, kontakta oss för vidare hjälp.
Jag får ont i käkarna av min apnébettskena, vad kan jag göra åt det?
Detta är en vanlig biverkning under invänjningsperioden som uppstår då skenan drar fram underkäken. Vanligtvis går det över under morgonen. Håller smärtan i sig längre under dagen kontaktar du oss för vidare hjälp.
Hur vet jag att min behandling fungerar?
Du kommer få göra en behandlingskontroll då du under en natt gör en andningsregistrering (NAR) samtidigt som du sover med din skena. Resultatet analyseras sedan av oss och vi ser då hur din behandling fungerar. Svaret återkopplas alltid till dig och din tandläkare via brev eller telefonsamtal.
Jag vill ha en behandlingskontroll, kan jag det?
En behandlingskontroll genomförs alltid en tid efter att du har fått din apnébettskena. Därefter rekommenderar vi att du själv kontaktar oss årligen för uppföljning av din behandling.
Jag snarkar fast jag har apnébettskena, funkar inte bettskenan då?
Snarkning kan förekomma trots att du använder apnébettskena och har god effekt av den på din sömnapné. Behandlingens syfte är inte att ta bort snarkningar utan att reducera dina andningsuppehåll och därav är snarkning inte en indikation för justering av skenan.
Vad gör jag om en krona, fyllning eller bro lossnar?
Konstruktioner i munnen som inte sitter optimalt, har otillräcklig hållfasthet eller är på väg att lossna, kan vid användning av apnébettskena släppa. Detta måste då åtgärdas hos din ordinarie tandläkare och behandlingen sker enligt gällande tandvårdstaxa.
När kan jag få en ny apnébettskena?
Det är Tandvårdsenheten som bestämmer när man har rätt att få en apnébettskena bekostad av regionen. Kontakta oss för ytterligare information.
Kontakta oss
Din delaktighet är viktig för din behandling, önskar du hjälp eller har frågor är du välkommen att kontakta oss: