Drop-in alla dagar 07–23
Uppsala Närakut Aleris
&width=188&height=282&quality=70)
Drop-in alla dagar 07–23
Uppsala Närakut Aleris
&width=188&height=282&quality=70)
Vi hjälper dig med skador och sjukdomstillstånd som inte kan vänta till nästa dag. Du är alltid välkommen till oss med psykiska besvär som oro och ångest.
Vid skada i rygg, nacke eller höft hänvisar vi dig till din vårdcentral, eller till sjukhuset om det är akut. För sjukskrivning och receptförnyelse kontaktar du din vårdcentral. Är du osäker på ditt vårdbehov? Ring 1177 för rådgivning. För livshotande tillstånd ring 112.
Vi hjälper dig med skador och sjukdomstillstånd som inte kan vänta till nästa dag. Du är alltid välkommen till oss med psykiska besvär som oro och ångest.
Vid skada i rygg, nacke eller höft hänvisar vi dig till din vårdcentral, eller till sjukhuset om det är akut. För sjukskrivning och receptförnyelse kontaktar du din vårdcentral. Är du osäker på ditt vårdbehov? Ring 1177 för rådgivning. För livshotande tillstånd ring 112.
När du kommer in till närakuten
- Åk upp till plan 2, ta en nummerlapp
Vi förstår att ett akutbesök kan kännas stressande och att det är jobbigt att vänta och inte veta säkert när det blir din tur. Vi måste prioritera löpande. - Vänta på din tur
Vi gör självklart allt vi kan för att hjälpa dig så snabbt vi kan. Kommer du med pågående akut bröstsmärta, gå direkt till receptionen. - När det blir din tur
Gå fram till receptionen och anmäl dig. Om du behöver vänta igen får du nu en digital kölapp där du ser hur många besök som är före dig.
Entrén till närakuten
Väntetiden varierar
Tiden du får vänta beror på vilka fall vi har inne och var hjälpen behövs mest akut.

Viktigt att veta
- Känner du stress, oro eller ångest?
Välkommen på våra drop-in-tider alla dagar 07-23 eller boka tid via 1177. - Har du eller ditt barn misstänkt mässling eller vattkoppor?
Ring på klockan. Vänta utanför. Vi kommer till er. - Akut arm- eller benskada?
Då kan vi hjälpa dig som har fyllt 15 år, annars hänvisar vi till barnsjukhuset. - Kom alltid ensam.
Barn följs av endast en vårdnadshavare. - Ta med giltig legitimation, EU-kort eller LMA-kort. Vi behöver veta vem du är för att vi ska kunna hjälpa dig.
- En ny bedömning görs alltid.
För att avgöra vilken vård som behövs gör vi alltid en ny bedömning av ditt tillstånd vid ankomst. De mest akuta tillstånden får alltid vård först..
Känner du dig orolig eller har ångest?
Hos oss har du möjlighet att träffa kurator för ett stödjande samtal om du känner dig orolig, stressad, nedstämd eller om något har hänt som du behöver prata om och få stöd att hantera.
Ibland möter vi motgångar och svårigheter i livet; kanske har vi det tufft på jobbet, i familjen eller känner oss oroliga för vår hälsa eller ekonomi. Detta kan göra att vi mår dåligt och känner oss nedstämda och ledsna, oroliga och bekymrade eller stressade och uppvarvade. Det kan upplevas som skrämmande och svårt att hantera på egen hand och då kan vi behöva prata med någon som kan hjälpa oss att komma vidare.
När du kommer till oss kuratorer lyssnar vi på dina besvär och hjälper dig att sortera i tankarna och förstå din situation bättre. Vi kan ge råd och vägledning kring hur du hanterar ångest, stress och nedstämdhet och hur du kan jobba vidare efter besöket.
Välkommen på våra drop-in-tider alla dagar 07-23 eller boka tid via 1177.se.
Fotografering med strålning
Strålning används på olika sätt för att ta bilder av kroppens inre. Bilderna är ofta avgörande för att läkarn ska kunna ställa korrekt diagnos och ge dig bästa möjliga vård. På 1177 kan du läsa mer om nyttan med undersökningen och varför riskerna bedöms vara så låga.
Vanliga frågor
Vad kostar besöket?
Vad kostar besöket?
- Besöket kostar 250 kr. Högkostnadskort/frikort gäller.
- Barn upp till 20 år och pensionärer över 85 år betalar ingen avgift.
- Medtag giltig legitimation/pass, EU-kort eller LMA-kort.
- Betala gärna med kort. Möjlighet finns också att betala med faktura.
Patienter utanför EU:
- Läkarbesök på närakuten: 1 900 kr
- Läkarbesök på ortopedakuten: 2 670 kr
- Sjuksköterskebesök: 640 kr
Asylsökande:
- Medtag fysiskt LMA-kort
- Sjuksköterskebesök: 25 kr
- Läkarbesök: 50 kr
Hur länge behöver jag vänta?
Hur länge behöver jag vänta?
Vi förstår att ett akutbesök kan kännas stressande och att det är jobbigt att vänta och inte veta säkert när det blir din tur. Det går tyvärr inte att säga hur lång väntetiden blir, men vi gör självklart allt vi kan för att ta väl hand om dig. Vi prioriterar löpande och de mest akut sjuka och skadade får alltid hjälp först.
Kan jag ringa er?
Kan jag ringa er?
Du kan inte ringa till närakuten. För sjukvårdsrådgivning och rekommendation om var du ska söka vård, ring 1177. Vid livshotande tillstånd, ring 112.
Kan jag boka en tid?
Kan jag boka en tid?
På närakuten tar vi emot drop-in-patienter och prioriterar löpande så att de sjukaste får hjälp först.
- Du somkänner stress, oro, ångest eller är i akut kris kan boka tid för samtal hos vår kurator. Nya tider fylls på löpande.
Gör så här för att boka tid, ändra tid eller avboka tid:
- Sök upp Uppsala Närakut Aleris på 1177.se.
- Välj Uppsala Närakut Aleris i listan.
- Under rubriken ”Våra e-tjänster” ser du vilka e-tjänster som Uppsala Närakut Aleris erbjuder. Klicka på texten för det du vill göra för att logga in. Det kan till exempel vara boka tid direkt eller avboka en tid samma dag.
Vuxna och barn från 13 år bokar själva sin tid med eget BankID eller Freja eID Plus. Barn kan bokas med målsmans hjälp.
Du kan också komma till närakuten på våra ordinarie drop-in-tider.
1177 hänvisade mig till närakuten, varför fick jag inte träffa någon läkare?
1177 hänvisade mig till närakuten, varför fick jag inte träffa någon läkare?
1177 gör en första bedömning via telefon. När du kommer till närakuten görs alltid en ny bedömning av ditt tillstånd på plats. Det gör vi för att kunna ta hand om de mest akut sjuka och skadade patienterna först.
Ibland bedömer vi att läkare eller sjuksköterska inte behövs akut. Då kan du bli ombedd att kontakta din vårdcentral istället.
Varför lyssnar ni inte på alla mina besvär?
Varför lyssnar ni inte på alla mina besvär?
Alla patienter har rätt att bli lyssnade på i ett vårdmöte, men tyvärr måste vi ibland prioritera olika symtom då vi på närakuten bara kan ta hand om akuta sjukdomstillstånd och skador.
Får jag ta med en anhörig?
Får jag ta med en anhörig?
Nej, till närakuten kommer du själv som patient. Det är både av utrymmesskäl och för att minska risken för smittspridning. Ledsagare är självklart välkomna och barn under 18 år ska ha med sig en vårdnadshavare.
Kan jag få hjälp med tolk?
Kan jag få hjälp med tolk?
Ja, vi hjälper till med tolk vid behov. Det löser vi på plats på närakuten.
Jag har en fakturafråga
Jag har en fakturafråga
Om du har en fråga om din faktura kan du kontakta oss via e-post uppsala.narakut@privat.regionuppsala.se så tar vi hand om ditt ärende så snart som möjligt. Märk mailet med kundnumret på fakturan.
Har du inte möjlighet att skicka e-post kan du ringa och lämna ett meddelande på en telefonsvarare på tel 018-611 79 92, så återkommer vi till dig.
Hitta hit
Uppsala Närakut Aleris
Dragarbrunnsgatan 72 A,
Uppsala
Uppsala Närakut ligger nära Uppsala station.
Visa på Google Maps
Ansvarig chef
Maria Carles
Om sidan
Senast uppdaterad 2025-05-13
Ansvarig
Maria Carles, Verksamhetschef
maria.carles@aleris.se
Hitta hit
Uppsala Närakut Aleris
Dragarbrunnsgatan 72 A,
Uppsala
Uppsala Närakut ligger nära Uppsala station.
Visa på Google Maps
Ansvarig chef
Maria Carles
Om sidan
Senast uppdaterad 2025-05-13
Ansvarig
Maria Carles, Verksamhetschef
maria.carles@aleris.se