Logo

Aleris Sömnapné

Vanliga frågor

Aleris Sömnapné

Vanliga frågor

Obstruktiv sömnapné

Vad är obstruktiv sömnapné?

Obstruktiv sömnapné (OSA) innebär korta upprepade andningsuppehåll under sömn, som orsakas av att den mjuka vävnaden i svalget faller in i luftvägen och helt eller delvis hindrar luftflödet. Andningsuppehållet bryts alltid av kroppens andningsreflex och man vaknar, uppvaknandet är kort och man minns det oftast inte.  

Varför får man obstruktiv sömnapné?

Under sömn slappnar alla muskler av, vilket leder till att utrymmet i svalg, näs- och munhåla minskar. För de flesta påverkar detta inte andningen men för en del människor blir det så trångt i svalget att luften får svårt att passera och det orsakar andningsuppehåll.

Det finns faktorer som ytterligare kan bidra till att det blir trångt i svalg, näs- och munhåla, exempelvis stor tunga, stora halsmandlar, överbett, övervikt, intag av starka smärtstillande eller lugnande läkemedel, alkoholkonsumtion och rökning.  

Hur vet man om man har obstruktiv sömnapné?

För att få reda på om man har obstruktiv sömnapné måste man göra en sömnapnéutredning. Man sover med en utrustning för nattlig andningsregistrering som registrerar andning, syresättning i blodet, puls och kroppsposition. Resultaten analyseras sedan och kommer visa om det finns tecken på obstruktiv sömnapné eller inte.  

Är obstruktiv sömnapné farligt?

Obehandlad obstruktiv sömnapné kan för vissa öka risken för andra sjukdomar såsom hjärt- och kärlsjukdomar, stroke och diabetes. Obehandlad obstruktiv sömnapné som orsakar dagsömnighet ger dessutom en kraftigt förhöjd olycksfallsrisk vid framförande av fordon.  

Kan man dö av obstruktiv sömnapné?

Nej, man kan inte dö av obstruktiv sömnapné under sömn, men obehandlad sömnapné kan innebära en ökad risk för vissa individer att drabbas av andra sjukdomar tex hjärt-och kärlsjukdomar, stroke och diabetes.  

Behandlas alltid obstruktiv sömnapné?

Behandling rekommenderas oftast om du samtidigt upplever symtom som är kopplade till obstruktiv sömnapné. Ibland kan det vara tillräckligt att ändra sina levnadsvanor och sin sovposition och i vissa fall behöver obstruktiv sömnapné inte behandlas alls.  

Varför känner jag mig inte piggare trots behandling?

Symtom som du upplever och som är orsakade av din obstruktiva sömnapné, till exempel trötthet, brukar minska i takt med att sömnkvaliteten förbättras under förutsättning att du använder din behandling enligt behandlingsrekommendationen.

Om du använder behandlingen enligt rekommendationerna och har normaliserade andningsuppehåll så beror dina symtom, som till exempel trötthet, troligen på annat än din obstruktiva sömnapné.

Utredning

Hur får jag tid för utredning?

När vi har mottagit din remiss får du vanligen en kallelse inom några dagar.  

Hur hämtar jag min utrustning?

Du kommer få instruktioner om detta i din kallelse.

När och var ska utrustningen återlämnas?

Återlämning sker i receptionen hos Aleris Sömnapné nästkommande helgfri vardag. Det är viktigt att den återlämnas i tid då den är bokad till en annan patient.  

Hur stor är utrustningen?

Utrustningen är packeterad i ett emballage som är cirka:

Bredd: 30 cm

Djup: 30 cm

Höjd: 10 cm  

Jag är sjuk, kan jag göra utredningen ändå?

Nej, för att vi ska få ett så tillförlitligt svar som möjligt önskar vi att du bokar om din tid om du har blivit sjuk.

Hur gör jag om jag saknar mobilt bank-id?

Då är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig med din bokning. 

När får jag svar på min utredning?

Om din utredning visar tecken på obstruktiv sömnapné kommer du få en kallelse för behandlingsdiskussion med läkare, vanligen inom fem veckor.

Om din utredning inte visar några tecken på obstruktiv sömnapné skickas svaret till din remittent, vanligen inom en vecka.

Du kan själv ta del av resultatet via din journal i 1177.  

Jag har knappt sovit med utrustningen, kan jag behålla den en extra natt?

Nej tyvärr inte. Utrustningen är bokad till en ny patient och måste därför återlämnas enligt instruktionerna.

Kan någon annan hämta min utrustning?

Ja, i vår reception kan ett ombud hämta. Ombudet måste kunna legitimera sig själv samt uppvisa din legitimation.

För hämtning i utlämningsbox se instruktion här: https://www.iboxen.se/faq/

PAP-behandling

Jag kan inte vänja mig vid behandlingen, vad ska jag göra?

Det tar tid att vänja sig vid behandlingen och det är vanligt att uppleva en del problem eller obehag relaterade till lufttryck med mera, i början. Räkna med att det kommer ta minst någon månad med dagliga försök att sova med maskinen för att du ska vänja dig. I början kanske det inte blir så lång stund, men all tid är bättre än ingen tid. Ju oftare man använder maskinen, desto fortare vänjer man sig och behandlingstiden blir successivt längre och längre.  

När man har vant sig är målet att använda maskinen helst varje natt och hela natten, men minst fem nätter per vecka och minst fyra timmar per natt för att få en bra och effektiv behandling. Kontakta oss om du behöver hjälp och rådgivning.

Jag får klaustrofobi av masken, vad ska jag göra?

Det är vanligt att det tar tid och krävs träning för att vänja sig vid masken. Öva stegvis och öva att ha masken på dig dagtid när du utför dina vanliga sysslor.

Råd:

  • Du kan börja med att bara hålla masken framför ansiktet (utan att spänna fast den och utan att sätta på maskinen).
  • Prova sen att sätta på maskinen för att känna luftflödet.
  • Nästa steg är att sätta fast masken löst med banden.
  • Prova sen att sätta på maskinen för att känna luftflödet.
  • När du känner dig redo provar du att lägga dig ner i sängen med masken på och sen sätta på luftflödet.
  • När du känner dig redo börjar du öva att somna med masken och maskinen på.
  • Prova annan masktyp.

Kvarstår problemen kontaktar du oss för vidare hjälp.

Hur mycket måste jag använda min behandling?

Ju mer behandlingen används, desto bättre effekt får du på dina andningsupphåll och de symtom du eventuellt upplever. Rekommendationen är att använda behandlingen varje natt och hela natten och som minst fem nätter per vecka och minst fyra timmar per natt.  

Jag är torr, täppt eller har rinnig näsa, torr i halsen eller näsblod, vad kan jag göra?

Slemhinnorna kan ibland bli irriterade, det är särskilt vanligt i början av behandlingen då slemhinnorna behöver tid för att anpassa sig.

  • Prova att öka befuktningsnivån
  • Nässköljning med koksaltlösning (egengjord eller köpt)
  • Smörja näsan med näsolja

Kvarstår problemen kontaktar du oss för vidare hjälp

Min hud har blivit irriterad (märken, rodnader, blåmärken, utslag, sår), vad kan jag göra?

I början innan huden har vant sig är det vanligt att irritationer kan uppstå.

  • Daglig rengöring är A och O, annars ökar bakterietillväxten och risken för hudirritationer. Tvätta mjukdelen varje dag med ljummet vatten och milt handdiskmedel, skölj noga.
  • Masken kan sitta för hårt: lätta på remmarna till huvudband och eventuellt pannstöd.
  • Utslag kan bero på värme eller fukt: sänk vid behov slangtemperaturen och befuktningsnivån.
  • Lägg en tygbit, till exempel från en gammal T-shirt, mellan mask och den irriterade huden.
  • Var utan masken några dagar så huden får vila och läka.

Kvarstår problemet kontaktar du oss för vidare hjälp.

Min mask läcker, vad kan jag göra?

Ingen mask är helt tät, ett visst läckage är normalt. Det krävs ofta tid och träning för att hitta det läge där masken sitter bäst på just dig.

Råd:

  • Daglig rengöring är A och O för att masken ska kunna sluta tätt.
  • Ta hjälp av tillpassningsanvisningarna i maskens bruksanvisning eller titta på instruktionsfilmerna på vår hemsida.
  • Ta hjälp av maskinens funktion för masktillpassning.
  • Lätta masken från ansiktet och sätt tillbaka den.
  • Tillpassa masken även i sovställningen, eftersom ansiktsmusklerna förändras när du ligger ner och slappnar av ännu mer när du sover.
  • Har du en äldre mask ökar risken för läckage och det kan vara lämpligt att byta den.
  • Har du skägg eller mustasch ökar risken för läckage då masken får svårt att sluta tätt. Prova att trimma skägget eller mustaschen där masken ligger an.
  • Undvik att smörja in ansiktet i nära anslutning till att masken ska tas på.
  • Masken bör sitta så löst som möjligt och samtidigt sluta tätt. Sitter den för hårt eller för löst mot ansiktet ökar risken för läckage.
  • Sover du på sidan är det viktigt att masken inte hamnar mot kudden eller madrassen för att undvika att den hamnar ur läge. Du kan stoppa in kuddens ena kant lite under örat, eller du kan prova en CPAP-kudde.
  • Använder du näsmask? Munnen kan oavsiktligt öppnas under natten, vilket ger läckage. Prova att tejpa läpparna med en smal remsa kirurgtejp som sätts över läpparna. Det hjälper att ha munnen stängd under natten. Fukta tejpen innan den tas bort för att undvika hudirritation. Det finns även särskilda CPAP-hakband att köpa.

Kvarstår problemet kontaktar du oss för vidare hjälp.

Hur kan jag lindra att ögonen gör ont, är torra irriterade och svullna?

Masken kan läcka luft upp mot ögonen, vilket kan skapa irritation.

Råd:

  • Läs våra råd för att undvika maskläckage.
  • Det finns olika hjälpmedel för att täta eventuellt läckage mot ögonen.

Kontakta oss för vidare hjälp om problemen kvarstår.

Jag har ont i magen, är gasig eller rapig när jag har använt min PAP, vad kan jag göra?

Detta är vanligt särskilt i början av behandlingen. För vissa blir det bättre med tiden men för vissa kvarstår problemet.

Råd:

  • Prova att öka befuktningsnivån.
  • Prova att sova med lätt upphöjd huvudända.

Kontakta oss för vidare hjälp om problemen kvarstår.

 

När och hur ska masken rengöras?

Väl rengjord mask och huvudband är grunden för en bra, komfortabel behandling. En mask som inte rengörs dagligen ökar risken för olika problem i form av exempelvis läckage och hudirritationer.

Masken (mjukdelen) måste rengöras dagligen med ljummet vatten och milt handdiskmedel.

Huvudbandet rengörs regelbundet vid behov, enligt tillverkarens anvisning.

Hhur ofta ska masken bytas?

Råd:

  • Mjukdelen på masken håller vanligen ett till tre år om den sköts väl enligt instruktionerna.
  • Kontrollera om silikondelen känns stel, är sprucken eller sliten och gammal, det vill säga mjuk och blank eller sladdrig.
  • Ett tecken på att masken är sliten är att det börjar uppstå frekventa maskläckage.
  • Om huvudbandet är smutsigt eller gammalt minskar elasticiteten och risken för läckage ökar.

 

Varför får jag en röd gubbe för läckage i ResMed-maskinens display?

Maskinen indikerar att masken läcker luft, vilket betyder att du bör försöka minimera maskläckaget.

Vad ska jag göra om det känns som att jag får för lite luft?

Du kan prova att stänga av maskinens rampfunktion om sådan är aktiverad. Detta gör att maskinen direkt lägger luftflödet på ditt lägsta behandlingstryck (min.tryck) som är något högre än ramptrycket.

Rampfunktionen hittar du i maskinens display.

Kvarstår känslan efter denna justering kontaktar du oss för vidare hjälp.

Vad ska jag göra om det känns som jag får för mycket luft?

Om du är i början av din behandling kan det ta tid att vänja sig vid luftflödet, vanligen minst någon månad med dagliga försök att sova med maskinen.

  • Stäng av och sätt på maskinen igen. Den börjar då om och blåser med det lägre starttrycket och det blir lättare för dig att somna om.
  • Om du har maskläckage kan du uppleva att lufttrycket ökar, se våra råd för att minska maskläckage.
  • Prova att sova på sidan då detta vanligen minskar andningsuppehållen och ger ett minskat tryckbehov

Kvarstår känslan efter invänjningsperioden kontaktar du oss för vidare hjälp.

Jag vaknar flera gånger under natten av att det blåser ”storm i masken”, vad kan jag göra åt det?

Masken kan ha hamnat ur läge när du har sovit.

  • Justera och passa eventuellt in masken och huvudbandet igen.
  • Stäng av och sätt på maskinen igen. Den börjar då om och blåser med det lägre starttrycket och det blir lättare för dig att somna om.
  • Prova att sova på sidan då detta vanligen minskar andningsuppehållen och ger ett minskat tryckbehov.

Kvarstår problemet kontaktar du oss för vidare hjälp.

Jag tycker det är jobbigt att andas ut, vad kan jag göra?

Om du är i början av din behandling kan det ta tid att vänja sig vid luftflödet, vanligen minst någon månad med dagliga försök att sova med maskinen.

Kvarstår känslan efter invänjningsperioden kontaktar du oss för vidare hjälp.

Hur kan jag förhindra att slita av masken i sömnen?

Om du är i början av din behandling kan det ta tid att vänja sig vid behandlingen (utrustning, luftflöde med mera), vanligen minst någon månad med dagliga försök att sova med maskinen.

Prova att sova på sidan då detta vanligen minskar andningsuppehållen och ger ett minskat tryckbehov.

Kvarstår känslan kontaktar du oss för vidare hjälp.

Hur kan jag undvika att vakna flera gånger under natten på grund av behandlingen?

Om du är i början av din behandling kan det ta tid att vänja sig vid med att sova hela natten med utrustningen, vanligen minst någon månad med dagliga försök.

Kvarstår problemet efter invänjningsperioden kontaktar du oss för vidare hjälp.

Jag får kondens och vatten i slangen och masken och det hörs ett kluckande ljud, vad ska jag göra?

Råd: 

  • Placera apparaten i samma nivå som du sover eller lägre.
  • Undvik att sova med öppet fönster, särskilt vid väderomslag höst-vinter, vår-sommar.
  • Om du har manuellt läge på klimat, ändra till auto så maskinen själv reglerar befuktningsnivån utifrån klimatet i rummet där den står. Prova att höja slangtemperaturen samt kontrollera att slangen blir varm.
  • Prova att sänka befuktningsnivån och vid behov öka slangtemperaturen.

Kvarstår problemet kontaktar du oss för vidare hjälp.

Vad kan jag göra åt att slangen är i vägen när jag sover?

Råd: 

  • Placera slangen under kanten på huvudkudden där du inte kommer att lägga dig på den.
  • Placera slangen över sänggavelns överkant, eller genom sänggaveln om det finns i hål i den.
  • Vrid upp knäröret så att slangen placeras ovanför huvudet.

Vad kan man göra när maskinen har missljud, inte fungerar eller läcker vatten?

Råd: 

  • Kontrollera att strömsladden, luftslangen, befuktaren och filter är ordentligt anslutna.
  • Kontakta Medicinteknisk apparatur i hemmet (MAH) som du hyr utrustningen av.

Vad innebär det att min behandling telemonitoreras?

Många medicintekniska produkter arbetar idag med telemonitorering för att snabbt och effektivt kunna hjälpa patienter på distans.

Nya modeller av PAP maskiner har inbyggda modem och kommunicerar via mobilnätet och kan på så vis skicka behandlingsdata till en molntjänst som tillverkaren av maskinen tillhandahåller till oss vårdgivare. På detta sätt kan vi enkelt och snabbt hjälpa dig när du kontaktar oss för problem med din behandling och vi kan även göra justeringar av dina inställningar på distans. Det som registreras är, när och hur länge maskinen används, vilka tryck som maskinen behöver använda, när och hur eventuella andningsuppehåll uppstår. För mer information kan du läsa på PAP-tillverkarnas hemsida.

För mer information kan du läsa på tillverkarnas hemsida: Patienthälsodata bidrar till bättre livskvalitet - ResMed Sverige

Önskar du koppla bort dig från denna funktion kontaktar du oss, men det är viktigt att du är införstådd med att detta medför längre väntetid för att kunna hjälpa dig med din behandling om du får problem.

Vad behöver jag tänka på när jag ska resa med min PAP-utrustning?

Kontakta oss i god tid före resan för att få ett intyg på att din PAP-behandling är en medicinsk nödvändighet.

På tillverkarnas respektive hemsida kan du läsa mer om vad du behöver tänka på när du ska resa med din utrustning.

Att resa med PAP-apparat | ResMed

Resa med sömnapné | Philips  

Apnébettskena - svaren gäller enbart dig som fått din skena av tandläkaren hos Aleris Sömnapné

Min apnébettskena har gått sönder, vad ska jag göra?

Tillverkarna har olika bestämmelser gällande garantitid för tillverknings- och materialfel, men vanligtvis är garantin mellan ett och två år. Vid trasig skena inom garantitiden beställs en ny kopia av tillverkaren utan extra kostnad.

Har du själv förorsakat att skenan gått sönder dvs varit oaktsam eller inte följt rekommendationer står du själv för kostnaden vid tillverkning av ny skena.

Vad ska jag göra om min apnébettskena inte passar längre?

Du har fått information om att allt tandarbete ska vara färdigt innan tillverkning av apnébettskena är möjlig.

Tandarbete efter utformad apnébettskena kan innebära en kostnad för dig om skenan inte passar.

En förhandsbedömning kan skickas in till Tandvårdsenheten vid akuta tandvårdsarbeten som inte gått att förutse. Blir förhandsbedömningen nekad av Tandvårdsenheten bekostas eventuell ny apnébettskena av patienten.

Jag får skavsår och ont av min apnébettskena, vad kan jag göra?

Obehag i tandkött, tunga, kinder och insidan av läpparna kan uppkomma i början av behandlingen. I vissa fall avtar det efter en tids användning. Vid långvariga problem eller svårigheter att använda skenan, kontakta oss för vidare hjälp.

Jag får ont i käkarna av min apnébettskena, vad kan jag göra åt det?

Detta är en vanlig biverkning under invänjningsperioden som uppstår då skenan drar fram underkäken. Vanligtvis går det över under morgonen. Håller smärtan i sig längre under dagen kontaktar du oss för vidare hjälp.

Hur vet jag att min behandling fungerar?

Du kommer få göra en behandlingskontroll då du under en natt gör en andningsregistrering (NAR) samtidigt som du sover med din skena. Resultatet analyseras sedan av oss och vi ser då hur din behandling fungerar. Svaret återkopplas alltid till dig och din tandläkare via brev eller telefonsamtal

Jag vill ha en behandlingskontroll, kan jag det?

En behandlingskontroll genomförs alltid en tid efter att du har fått din apnébettskena. Därefter rekommenderar vi att du själv kontaktar oss årligen för uppföljning av din behandling.

Jag snarkar fast jag har apnébettskena, funkar inte bettskenan då?

Snarkning kan förekomma trots att du använder apnébettskena och har god effekt av den på din sömnapné. Behandlingens syfte är inte att ta bort snarkningar utan att reducera dina andningsuppehåll och därav är snarkning inte en indikation för justering av skenan.

Vad gör jag om en krona, fyllning eller bro lossnar?

Konstruktioner i munnen som inte sitter optimalt, har otillräcklig hållfasthet eller är på väg att lossna, kan vid användning av apnébettskena släppa. Detta måste då åtgärdas hos din ordinarie tandläkare och behandlingen sker enligt gällande tandvårdstaxa.

När kan jag få en ny apnébettskena?

Det är Tandvårdsenheten som bestämmer när man har rätt att få en apnébettskena bekostad av regionen. Kontakta oss för ytterligare information.  

Övrigt

Hur gör jag för att få intyg till Transportstyrelsen?

Du kontaktar oss här där du väljer intyg till Transportstyrelsen och legitimerar dig med mobilt BankID. Du kan läsa mer om intyg till Transportstyrelsen här. 

Hur får jag ut journalkopior från er?

Du kan kontakta oss här där du väljer journalkopia och legitimerar dig med mobilt BankID, eller så besöker du vår reception där du kan legitimera dig och begära journalkopior. Journalkopiorna kommer skickas till din folkbokföringsadress.

Jag har PAP-behandling och ska flytta utanför region Stockholm, går det?

Kontakta oss och meddela vilken mottagning som ska ta över din behandling så skickar vi din journal från oss till dem. Kontakta Medicinteknisk apparatur i hemmet för att återlämna din maskin, men behåll din mask.

Jag har en fråga om en faktura för uteblivet besök, vart vänder jag mig?

Kontakta fakturautställaren VISMA, kontaktuppgifterna finns på din faktura.

Vi hjälper dig med

Hitta hit

Aleris Sömnapné Sabbatsbergs sjukhus

Olivecronas väg 1

113 61 Stockholm
Karta på Google Maps

Öppettider
Måndag–fredag kl. 7.45–16

Om sidan 

Senast uppdaterad 2024-06-11

Ansvarig
Agneta Skoglar, verksamhetschef

Hitta hit

Aleris Sömnapné Sabbatsbergs sjukhus

Olivecronas väg 1

113 61 Stockholm
Karta på Google Maps

Öppettider
Måndag–fredag kl. 7.45–16

Om sidan 

Senast uppdaterad 2024-06-11

Ansvarig
Agneta Skoglar, verksamhetschef