Forskning på Aleris Rehab Station
Hur uppfattar personer med multipel skleros användandet av manuell rullstol efter deltagande i Rullstolsskola
En kvalitativ studie
Projektinformation
Magisterstudent
Hanna Rubäck, leg fysioterapeut
Huvudhandledare
Kerstin Wahman, med dr, leg fysioterapeut
Gabriele Biguet, assisterande lektor, KI
Projektperiod
2025
Publikation
Länk till publikation: En kvalitativ studie om hur personer med Multipel Skleros, uppfattar användandet av manuell rullstol efter deltagande i Rullstolsskolan
Abstract
Bakgrund: Multipel Skleros (MS) är en autoimmun, kronisk, progressiv och neurodegenerativ sjukdom. Till de vanligaste funktionsbortfallen hör nedsatt gång- och balansförmåga samt fatigue vilket kan begränsa aktivitet och delaktighet. Hjälpmedelsanvändning kan ha en positiv effekt på livskvaliteten hos personer med MS. I en tidigare kvalitativ studie med fenomenografisk analys undersökte man personers med MS’ uppfattningar om att använda rullstol, innan man genomgått Rullstolsskolan, i vardagen. Studiens resulterade i beskrivningskategorierna praktisk användning, symbol, utmanad självbild, förhållningssätt och livskvalitet.
Syfte: Att identifiera och beskriva kvalitativt skilda uppfattningar av användandet av rullstol hos personer med MS efter att de genomgått Rullstolsskolan.
Metod: Semistrukturerade intervjuer genomfördes med tio personer med MS tre till fyra månader efter avslut i Rullstolsskolan. Intervjuerna skrevs ut ordagrant och analyserades med fenomenografisk ansats.
Resultat: Analysen resulterade i fyra kvalitativt skilda beskrivningskategorier som representerar centrala existentiella teman som kunde delas upp i motsatspar utifrån vinster och förluster: (i) delaktighet eller utanförskap, (ii) möjlighet eller hinder, (iii) bibehålla eller förlora sin självbild och känsla av kompetens, (iv) trygghet eller otrygghet.
Konklusion: Studien belyser komplexiteten hos deltagarna i att acceptera och ta till sig rullstolen som ett hjälpmedel. Resultat kan inte generaliseras till alla personer med MS men den rika variationen av uppfattningar, i vinster och förluster styrker den tidigare studiens resultat. Resultatet i den föreliggande studie visar därtill på uppfattningar om trygghet respektive otrygghet kopplat till rullstolsanvändandet och bedöms vara viktig för hälso- och sjukvårdspersonal att känna till och ha en djupare förståelse för.
Nyckelord
Multipel Skleros, fenomenografi, följsamhet, livskvalitet, manuell rullstol
Abstract
Background: Multiple Sclerosis (MS) is an autoimmune, chronic, progressive and neurodegenerative disease. The most common functional impairments include impaired walking and balance, as well as fatigue, which can limit activity and participation. The use of assistive devices can have a positive effect on the quality of life of people with MS. In a previous qualitative study with phenomenographic analysis, people with MS' perceptions of using a wheelchair, before undergoing Wheelchair School, in everyday life were investigated. The study resulted in the descriptive categories of practical use, symbol, challenged self-image, attitude and quality of life.
Aim: To identify and describe qualitatively different perceptions of wheelchair use among people with MS after they have completed the Wheelchair School.
Method: Semi-structured interviews were conducted with ten people with MS three to four months after completing the Wheelchair School. The interviews were transcribed verbatim and analyzed using a phenomenographic approach.
Results: The analysis resulted in four qualitatively distinct descriptive categories representing central existential themes that could be divided into pairs of opposites based on gains and losses: (i) participation or exclusion, (ii) opportunity or obstacle, (iii) maintaining or losing one's self-image and sense of competence, (iv) security or insecurity.
Conclusion: The study highlights the complexity of participants in accepting and adopting the wheelchair as an assistive device. Results cannot be generalized to all people with MS, but the rich variation in perceptions, in gains and losses, reinforces the results of the previous study. The results of the present study also show perceptions of security and insecurity linked to wheelchair use and are considered important for health care professionals to know and have a deeper understanding of.
Keywords
Multiple Sclerosis, phenomenography, compliance, quality of life, manual wheelchair
Forskning på Aleris Rehab Station
Hur uppfattar personer med multipel skleros användandet av manuell rullstol efter deltagande i Rullstolsskola
En kvalitativ studie
Projektinformation
Magisterstudent
Hanna Rubäck, leg fysioterapeut
Huvudhandledare
Kerstin Wahman, med dr, leg fysioterapeut
Gabriele Biguet, assisterande lektor, KI
Projektperiod
2025
Publikation
Länk till publikation: En kvalitativ studie om hur personer med Multipel Skleros, uppfattar användandet av manuell rullstol efter deltagande i Rullstolsskolan
Abstract
Bakgrund: Multipel Skleros (MS) är en autoimmun, kronisk, progressiv och neurodegenerativ sjukdom. Till de vanligaste funktionsbortfallen hör nedsatt gång- och balansförmåga samt fatigue vilket kan begränsa aktivitet och delaktighet. Hjälpmedelsanvändning kan ha en positiv effekt på livskvaliteten hos personer med MS. I en tidigare kvalitativ studie med fenomenografisk analys undersökte man personers med MS’ uppfattningar om att använda rullstol, innan man genomgått Rullstolsskolan, i vardagen. Studiens resulterade i beskrivningskategorierna praktisk användning, symbol, utmanad självbild, förhållningssätt och livskvalitet.
Syfte: Att identifiera och beskriva kvalitativt skilda uppfattningar av användandet av rullstol hos personer med MS efter att de genomgått Rullstolsskolan.
Metod: Semistrukturerade intervjuer genomfördes med tio personer med MS tre till fyra månader efter avslut i Rullstolsskolan. Intervjuerna skrevs ut ordagrant och analyserades med fenomenografisk ansats.
Resultat: Analysen resulterade i fyra kvalitativt skilda beskrivningskategorier som representerar centrala existentiella teman som kunde delas upp i motsatspar utifrån vinster och förluster: (i) delaktighet eller utanförskap, (ii) möjlighet eller hinder, (iii) bibehålla eller förlora sin självbild och känsla av kompetens, (iv) trygghet eller otrygghet.
Konklusion: Studien belyser komplexiteten hos deltagarna i att acceptera och ta till sig rullstolen som ett hjälpmedel. Resultat kan inte generaliseras till alla personer med MS men den rika variationen av uppfattningar, i vinster och förluster styrker den tidigare studiens resultat. Resultatet i den föreliggande studie visar därtill på uppfattningar om trygghet respektive otrygghet kopplat till rullstolsanvändandet och bedöms vara viktig för hälso- och sjukvårdspersonal att känna till och ha en djupare förståelse för.
Nyckelord
Multipel Skleros, fenomenografi, följsamhet, livskvalitet, manuell rullstol
Abstract
Background: Multiple Sclerosis (MS) is an autoimmune, chronic, progressive and neurodegenerative disease. The most common functional impairments include impaired walking and balance, as well as fatigue, which can limit activity and participation. The use of assistive devices can have a positive effect on the quality of life of people with MS. In a previous qualitative study with phenomenographic analysis, people with MS' perceptions of using a wheelchair, before undergoing Wheelchair School, in everyday life were investigated. The study resulted in the descriptive categories of practical use, symbol, challenged self-image, attitude and quality of life.
Aim: To identify and describe qualitatively different perceptions of wheelchair use among people with MS after they have completed the Wheelchair School.
Method: Semi-structured interviews were conducted with ten people with MS three to four months after completing the Wheelchair School. The interviews were transcribed verbatim and analyzed using a phenomenographic approach.
Results: The analysis resulted in four qualitatively distinct descriptive categories representing central existential themes that could be divided into pairs of opposites based on gains and losses: (i) participation or exclusion, (ii) opportunity or obstacle, (iii) maintaining or losing one's self-image and sense of competence, (iv) security or insecurity.
Conclusion: The study highlights the complexity of participants in accepting and adopting the wheelchair as an assistive device. Results cannot be generalized to all people with MS, but the rich variation in perceptions, in gains and losses, reinforces the results of the previous study. The results of the present study also show perceptions of security and insecurity linked to wheelchair use and are considered important for health care professionals to know and have a deeper understanding of.
Keywords
Multiple Sclerosis, phenomenography, compliance, quality of life, manual wheelchair

