Kommentarspolicy sociala medier

Följande regler gäller för Aleris kommentarsfält och för hur våra plattformar modereras.  

Aleris är en av Sveriges största vårdgivare. Vi har specialister inom ett stort antal vårdområden och vill att det ska vara lätt att få den vård man som patient behöver, vare sig man kommer via remiss, via en sjukvårdsförsäkring eller betalar privat. För att berätta om våra specialistområden och hur vi är som vårdgivare och arbetsgivare syns vi bland annat i sociala medier.  

Våra principer 

Aleris eftersträvar kommentarsfält med högt i tak, frågor, synpunkter och diskussion – men alltid med god ton och sakligt innehåll.  

Så här resonerar vi

Vi tillåter inte hatiska eller skuldbeläggande kommentarer. Därför raderar vi kommentarer som innehåller:

  • Hat mot minoriteter, t.ex. etniska och religiösa minoriteter, HBTQ-personer eller människor med olika former av sjukdomar, diagnoser och/eller funktionsnedsättning/-variation. 
  • Olika former av rasism och främlingsfientlighet. 
  • Nedsättande epitet, personangrepp och hot. 
  • Att livsval, vaccinering eller liknande skulle ligga till grund för sjukdom eller diagnos, då detta kan uppfattas som skuldbeläggande.

Vi kan ta bort kommentarer som inte håller sig till ämnet eller som upprepas

  • Kommentarer ska hålla sig till ämnet och innehållet som inlägget handlar om. 
  • Vi tar bort spam, det vill säga upprepade kommentarer med samma eller liknande innehåll som inte hör till ämnet eller som redan har fått svar av oss eller andra följare.  

Om sidan

Senast uppdaterad 2024-09-03

Ansvarig

Sofia Myrevik, kommunikationsdirektör