Forskning på Aleris Rehab Station

Acceptans vid kronisk sjukdom – test av frågeformulär riktat till personer med multipel skleros

Projektinformation

Andreas Wallin, leg fysioterapeut, Karolinska Institutet 2015

Samarbetspartner

Aleris Rehab Station Stockholm

Bakgrund

Nyligen avslutades en studie om tillförlitligheten i ett frågeformulär om acceptans av sjukdomen multipel skleros (MS). Bakgrunden var att personer med MS upplever nedsatt livskvalitet och att det finns stöd för att användning av acceptans som copingstrategi har samband med ökad livskvalitet vid MS.

Syfte

För att öka förståelsen av hur personer med MS anpassar sig till att leva med sjukdomen behövs det trovärdiga och tillförlitliga mätinstrument som kan användas inom MS-relaterad vård och rehabilitering. Därför utvecklades frågeformuläret ”The Acceptance of Chronic Health Conditions (ACHC-10) Scale” i USA. ACHC-10 är riktat till personer med MS och är ett självskattningsformulär bestående av tio påståenden som handlar om acceptans. Syftet med denna studie var att göra en analys av hur tillförlitlig den svenska versionen av ACHC-10 var.

Metod

I studien deltog 147 personer med MS som fyllde i den svenska versionen av ACHC-10 vid två tillfällen med cirka en veckas mellanrum. Deltagarnas svar från de två mättillfällena jämfördes med varandra för att se hur stor överensstämmelse det var mellan hur de skattade sin acceptans av MS vid det första jämfört med vid det andra mättillfället.

Resultat

Resultatet visade på att deltagarnas svar vid de två mättillfällena bara stämde överens till viss del, vilket antyder att skalan behöver utvecklas ytterligare innan den kan börja användas. Med ACHC-10 kan acceptansprocessen hos personer med MS fångas upp och kartläggas, för riktade insatser mot acceptans och anpassning till sjukdomen, med målet att förbättra livskvalitet för personer med MS samt att förbättra kvaliteten på MS-relaterad vård och rehabilitering i Sverige.

Vill du veta mer om vår forskning?

Kerstin Wahman

Operativ chef, utveckling och utbildning