Matglädje inom Aleris äldreomsorg

Matglädje

Vad du äter påverkar hur du mår. Som äldre kan man behöva tänka extra på vad man behöver få i sig. De kostråd som finns för friska inte gäller dig som är sjuk. Att äta varierat, mer fisk, grönsaker och fiber samt dra ner på rött kött och socker är hälsosamt för de allra flesta. Men är du äldre och har en sjukdom kan det istället vara mer hälsosamt att fokusera på att behålla vikten, inte gå ner i vikt och behålla muskelmassa som kroppen behöver för att fungera optimalt.

För att Aleris Omsorgs verksamheter ska få kompetent stöd och hjälp kring mat har vi en kostchef i företaget, Åsa Othfors. Åsa finns behjälplig för alla våra verksamheter. Hon besöker också verksamheterna för att alla boende, klienter och kunder ska få den bästa hjälpen och stödet när det gäller frågor och problematik kring mat.

Måltidsmiljön viktigaste komponenten

Kostchefen anlitas främst till våra hemtjänstenheter och äldreboenden. Äldre har många gånger svårt att få i sig tillräckligt med energi.

Aleris har, via en enkätundersökning med de äldre, tagit reda på vad de uppskattar mest vid en måltidsituation. Utifrån svaren kan vi förbättra den måltidsmiljön och situationen för att erbjuda de äldre en trevlig måltid i en miljö som är optimal för dem.

Självklart är maten, valet av denna liksom sättet maten tillagas och serveras på, viktiga delar i hur måltiden uppskattas. Detta är något vi inom Aleris Omsorg arbetar mycket med. Genom matens och hur denna serveras bevaras traditioner, exempelvis färskpotatis och inlagd sill till midsommar, julskinka på julafton och lamm till påsk.

Enkätsvaren visade

Det som dock att själva maten kommer på plats nio gällande vad som upplevs viktigast i måltidsupplevelsen. Vad de äldre uppgav som de viktigaste delarna i måltidssituationen var istället att:

1. Få äta utan tidspress

2. Måltiderna serveras på samma tid varje dag

3. Välja vilken dryck jag vill ha

4. Välja var jag vill äta, t.ex. i min lägenhet eller i matsalen

5. Ha sällskap av mina grannar på boendet vid måltiden

6. Välja vilken plats jag vill sitta på

Träning och protein ökar din självständighet

När vi blir äldre kan vår aptit försämras som följd av t.ex. sjukdom. Minskad aptit kan medföra att vi går ner i vikt, muskelmassa tappas och därmed även styrkan och slutligen orken att ställa oss upp, klä på oss o.s.v. Därför är det desto viktigare, ju äldre vi blir, att styrketräna och äta energirik mat med mycket protein för att förlänga vår självständighet och därmed ge oss ökad livskvalitet.

Arla i samarbete med Aleris

Något som är naturligt proteinrikt är mjölkprodukter.  Och några som kan mjölkprodukter bra är Arla. Nu har Arla i samarbete med Aleris Omsorg, som ju kan omvårdnad och omsorg, tagit fram en receptbroschyr med recept på proteinrika smårätter anpassade för äldre. Häftet med namnet Smått, gott och näringsrikt är sprängfyllt med goda och proteinrika näringsbomber i alla möjliga former- förrätter och snacks till mellanmål och desserter.

Ladda ner den här och låt dig inspireras.

Kostchefens tips till dig som är äldre

Om du har lite problem med att behålla vikten finns det en del saker att göra som kan underlätta för dig. Tänk på att:

- Äta lite och ofta

- Välja fetare och mer proteinrika livsmedel

- Ät gärna efterrätt och ta en kaka till kaffet

- Minska tiden mellan dagens sista mål och kommande dags första mål (s.k. nattfata). Ät ett kvällsmål och ta en liten förfrukost innan frukosten är klar att ätas.

- Väl fetare mjölkprodukter om du behöver gå upp i vikt

- Ät gärna ägg

- Använd rikligt med pålägg

Vatten och vätska

Äldre personer har mindre andel vätska i kroppen, det kan leda till att man blir uttorkad lättare. Tänk på att dricka ordentligt. Speciellt viktigt är det under varma dagar. Har du svårt att hålla vikten så välj dryck med energi, såsom saft, juice, cider eller mjölk.

D-vitamin

D-vitamin är viktigt för kalkbalansen i skelettet. D-vitamin kan vi få i oss via maten, och då främst genom feta fiskar och berikade mejeriprodukter. Det är ett av de få vitaminer som vi riskerar att få brist på. Äldre rekommenderas att äta mer d-vitamin än yngre, för vuxna över 75 år är rekommendationen 20 ug om dagen. Är man inte ute i solen så mycket kan man behöva ett kosttillskott, prata med din läkare. För att få i sig mycket d-vitamin genom maten så ät gärna mer fisk, ägg och välj berikade mejeriprodukter. 

När orken tryter

Det finns bra färdiglagade alternativ att välja i både frys- och kyldisken i din affär. Det kan vara bra att ta till när orken till matlagning tryter.  Servera med tillbehör som passar och drick gärna dryck som ger energi, t.ex. mjölk, juice eller cider.

Till toppen av sidan